Caphar: Skillnad mellan sidversioner
LeoKurki (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
|||
(2 mellanliggande sidversioner av en annan användare visas inte) | |||
Rad 18: | Rad 18: | ||
Caphar har inte avskaffat traditionen att hålla [[Folk#Alver|alver]] som slavar. Auktioner där alver säljs till högstbjudande är lika vanliga som andra boskapsauktioner. Fria alver är i stort sett obefintliga i landet. | Caphar har inte avskaffat traditionen att hålla [[Folk#Alver|alver]] som slavar. Auktioner där alver säljs till högstbjudande är lika vanliga som andra boskapsauktioner. Fria alver är i stort sett obefintliga i landet. | ||
=OFF-inspiration= | |||
Caphar är inspirerat av romarriket 83 f.Kr - 44 f.Kr, Tyskland på 30-talet, och Sovjet under Stalin. Namnkulturen är persisk, egyptisk och arabisk. Caphars dräktskick hittar ni [[Dräktguide#Caphar|HÄR]]. | |||
=Geografi= | =Geografi= | ||
Rad 33: | Rad 36: | ||
Khamizm har ganska få bofasta invånare och de utgörs främst av bönder, och innehavare av de etablissemang som understödjer och möjliggör den överdimensionerade handeln. | Khamizm har ganska få bofasta invånare och de utgörs främst av bönder, och innehavare av de etablissemang som understödjer och möjliggör den överdimensionerade handeln. | ||
=Kultur och Samhälle= | |||
För utomstående som inte vet bättre kan Caphars samhälle framstå som ett under av effektivitet, bildning och ordning. Brottslighet verkar knappt existera och handeln sköts bekymmersfritt. Men detta är i mångt och mycket en fasad och under ytan kokar det av missnöje, korruption och fruktan ibland dess medborgare. | För utomstående som inte vet bättre kan Caphars samhälle framstå som ett under av effektivitet, bildning och ordning. Brottslighet verkar knappt existera och handeln sköts bekymmersfritt. Men detta är i mångt och mycket en fasad och under ytan kokar det av missnöje, korruption och fruktan ibland dess medborgare. | ||
==Det stora spelet== | |||
Caphar styrs av en senat vars maktfullkomliga poliskår, Custodias, upprätthåller ordningen med hjälp av godtyckligt övervakande av invånarna, censur, frihetsberövande, angiveri och även tortyr och avrättningar. Även om lagar och regler finns (Caphar är till och med kända för dem) så skyddar dessa inte de vanliga medborgarna utan endast senatens elit. Caphars samhälle kretsar kring maktkampen mellan ett antal politiska grupperingar som genom ränkspel och förräderi är ständigt skiftande - Det stora spelet. | Caphar styrs av en senat vars maktfullkomliga poliskår, Custodias, upprätthåller ordningen med hjälp av godtyckligt övervakande av invånarna, censur, frihetsberövande, angiveri och även tortyr och avrättningar. Även om lagar och regler finns (Caphar är till och med kända för dem) så skyddar dessa inte de vanliga medborgarna utan endast senatens elit. Caphars samhälle kretsar kring maktkampen mellan ett antal politiska grupperingar som genom ränkspel och förräderi är ständigt skiftande - Det stora spelet. | ||
Rad 43: | Rad 46: | ||
Att ha en rang inom polisväsendet, militären eller det politiska maskineriet är åtråvärda statussymboler i Caphar. Alla medborgare förväntas delta i en två-årig värnplikt vid 12 års ålder och tävlan är stor om att få en officers- eller administrativ stabtjänst som kan ge fördelar senare i livet. | Att ha en rang inom polisväsendet, militären eller det politiska maskineriet är åtråvärda statussymboler i Caphar. Alla medborgare förväntas delta i en två-årig värnplikt vid 12 års ålder och tävlan är stor om att få en officers- eller administrativ stabtjänst som kan ge fördelar senare i livet. | ||
==Styrelseskick== | |||
Caphar styrs formellt av en meritokratiskt utsedd senat som leds av en Consul. I verkligheten är senaten genomkorrupt och dess representanter är endast galjonsfigurer utan någon verklig makt. Consuler byts ut, lönnmördas och försvinner med jämna mellanrum – den verkliga makten ligger i senatens ständigt pågående och dolda inbördeskrig. Även om dödsfall inom politiken inte är så vanligt förekommande, är det mer vanligt med exil, förvisning, och inlåsning i fängelsehålor med ursäkter om illojalitet och förräderi mot nationen. De som förlorat i det stora spelet blir ofta utväxlade som fångar mot tidigare förlorare och spelet fortsätter. Det politiska landskapet i Caphar är förrädiskt, ständigt skiftande och det finns fler partier och falanger än vad någon kan hålla koll på. Särskilt eftersom många av dem är hemliga och verkar i det fördolda. | Caphar styrs formellt av en meritokratiskt utsedd senat som leds av en Consul. I verkligheten är senaten genomkorrupt och dess representanter är endast galjonsfigurer utan någon verklig makt. Consuler byts ut, lönnmördas och försvinner med jämna mellanrum – den verkliga makten ligger i senatens ständigt pågående och dolda inbördeskrig. Även om dödsfall inom politiken inte är så vanligt förekommande, är det mer vanligt med exil, förvisning, och inlåsning i fängelsehålor med ursäkter om illojalitet och förräderi mot nationen. De som förlorat i det stora spelet blir ofta utväxlade som fångar mot tidigare förlorare och spelet fortsätter. Det politiska landskapet i Caphar är förrädiskt, ständigt skiftande och det finns fler partier och falanger än vad någon kan hålla koll på. Särskilt eftersom många av dem är hemliga och verkar i det fördolda. | ||
==Sexualitet och Samlevnad== | |||
Kunskap är makt, och vem du älskar kan vändas emot dig i en handvändning. Det är en illa dold hemlighet att Custodia upprätthåller ett familjeträd som omfattar en ansenlig del av befolkningen. För den som ''klättrar stegen'' är familjeband och giftermål en statusfråga och ett maktmedel, många av de stora falangerna inviger endast de som kan bidra med resurser till det stora spelet och där är val av partner viktigt. Familjemedlemmar är ofta de första som letas upp av Custodias. Kärlek i Caphar blommar bäst i det fördolda och unga gifter sig ofta i hemlighet tills de kan säkra sin position i samhället och då annonsera sitt äktenskap öppet. | Kunskap är makt, och vem du älskar kan vändas emot dig i en handvändning. Det är en illa dold hemlighet att Custodia upprätthåller ett familjeträd som omfattar en ansenlig del av befolkningen. För den som ''klättrar stegen'' är familjeband och giftermål en statusfråga och ett maktmedel, många av de stora falangerna inviger endast de som kan bidra med resurser till det stora spelet och där är val av partner viktigt. Familjemedlemmar är ofta de första som letas upp av Custodias. Kärlek i Caphar blommar bäst i det fördolda och unga gifter sig ofta i hemlighet tills de kan säkra sin position i samhället och då annonsera sitt äktenskap öppet. | ||
==Religion== | |||
Den enda gud som är uppmuntrad att tillbe offentligt i Caphar är [[De Fem Gudarna#Langisele|Langisele]]. Tillbedjan leds lika mycket av särskilda ämbetspersoner från senaten som av [[Caeducet#Caedu|caedux]]. Att tillbe andra gudar i [[:Category:Den Stora Pantheonen|Pantheonen]] eller [[Inevecti]] är små uppror som medborgare i Caphar unnar sig i det fördolda. | Den enda gud som är uppmuntrad att tillbe offentligt i Caphar är [[De Fem Gudarna#Langisele|Langisele]]. Tillbedjan leds lika mycket av särskilda ämbetspersoner från senaten som av [[Caeducet#Caedu|caedux]]. Att tillbe andra gudar i [[:Category:Den Stora Pantheonen|Pantheonen]] eller [[Inevecti]] är små uppror som medborgare i Caphar unnar sig i det fördolda. | ||
Caphars ärkecadeux har alltid tillhört Langisele. | Caphars ärkecadeux har alltid tillhört Langisele. | ||
==Magi och Alkemi== | |||
Magi och alkemi är vanligt i Caphar men brukas sällan öppet. [[Silverhäraden]] är etablerad men verkar i det fördolda för att undvika att bli en del av det stora spelet. Häraden är väl medvetna om korruptionen i senaten och värdet av en magiker i koppel. | Magi och alkemi är vanligt i Caphar men brukas sällan öppet. [[Silverhäraden]] är etablerad men verkar i det fördolda för att undvika att bli en del av det stora spelet. Häraden är väl medvetna om korruptionen i senaten och värdet av en magiker i koppel. | ||
Nuvarande version från 14 juni 2024 kl. 10.47
Caphar [ka-FAAR] är en del av Det Garonska Imperiet och gränsar mot Cordotiva i söder, Romembergh och Zelicáj i öster, och bergskedjan i norr som utgör Viveiras södra gränstrakter.
Caphar har inte avskaffat traditionen att hålla alver som slavar. Auktioner där alver säljs till högstbjudande är lika vanliga som andra boskapsauktioner. Fria alver är i stort sett obefintliga i landet.
OFF-inspiration
Caphar är inspirerat av romarriket 83 f.Kr - 44 f.Kr, Tyskland på 30-talet, och Sovjet under Stalin. Namnkulturen är persisk, egyptisk och arabisk. Caphars dräktskick hittar ni HÄR.
Geografi
Caphars klimat är varierat och subtropiskt vid kusten med heta, torra somrar och milda, fuktiga och kalla vintrar, men förhållandena kan vara mycket strängare i det torrare inlandet. Terrängen inåt landet är ojämn, med många platåer och djupa raviner. Caphar har en lång historia och flera av dess ståtliga städer är byggda på ruiner från alvimperiet och var länge den viktigaste knutpunkt för handeln med De Västra Rikena innan Tekozad byggde sina tunnlar genom bergen. Landets största stad Capha är ett underverk huvudsakligen uppfört i marmor.
Caphar har sin beskärda del av monster och har särskilt problem med förrymda djinns, daevas och vandöda som använts för beskydd eller hämdaktioner inom det stora spelet. Ofta anlitas utomstående monsterjägare från andra länder än Caphar som tvingas ta sina uppdrag från statligt sanktionerade gillen.
Bosättningar
Khamizm
I norra Caphar, i princip vid bergets fot, ligger byn Khamizm. Khamizm är ett perfekt sista stopp innan man ger sig av över bergen till Viveira, och har därför blivit något av en handelspunkt för Viveirska och Capharska varor. Viveirska handelskaravaner korsar bergen och säljer sina varor i Khamizm till besökande Capharer och köper i sin tur Capharska varor att ta med sig hem igen.
I Khamizm finns också en högst överdimensionerad handel med alvslavar. Så snart resenärer korsar gränsen till Viveira är det inte längre lagligt för dem att ha alvslavar, vilket innebär att de antingen måste sälja dem eller hyra ut dem innan de korsar gränsen. Samtidigt vill de nyttja sina ägodelar så länge som möjligt, och Khamizm har därför blivit platsen där slavar säljs på vägen ut ur Caphar och köps på vägen in. Det finns också ett par olika etablissemang som erbjuder sig att hyra dina slavar för en billig peng och nyttjar deras tjänster tills du återvänder till Caphar.
Khamizm har ganska få bofasta invånare och de utgörs främst av bönder, och innehavare av de etablissemang som understödjer och möjliggör den överdimensionerade handeln.
Kultur och Samhälle
För utomstående som inte vet bättre kan Caphars samhälle framstå som ett under av effektivitet, bildning och ordning. Brottslighet verkar knappt existera och handeln sköts bekymmersfritt. Men detta är i mångt och mycket en fasad och under ytan kokar det av missnöje, korruption och fruktan ibland dess medborgare.
Det stora spelet
Caphar styrs av en senat vars maktfullkomliga poliskår, Custodias, upprätthåller ordningen med hjälp av godtyckligt övervakande av invånarna, censur, frihetsberövande, angiveri och även tortyr och avrättningar. Även om lagar och regler finns (Caphar är till och med kända för dem) så skyddar dessa inte de vanliga medborgarna utan endast senatens elit. Caphars samhälle kretsar kring maktkampen mellan ett antal politiska grupperingar som genom ränkspel och förräderi är ständigt skiftande - Det stora spelet.
Dessa grupperingarna är inte bundna till vissa släkten såsom adelsätterna i De Västra Rikena eller övriga delar av imperiet, utan är en komplex väv av familjer, kulter, ordnar, gillen och andra sammansvärjningar som mer ofta än inte verkar i det fördolda och där alla försöker vinna makt åt sig själv och sina närmaste. Antingen är den som lever i Caphar beredd att 'klättra stegen' till varje pris, och överleva i en ständigt föränderlig maktstruktur, eller gå under. Att kunna lita på någon annat än de absolut närmaste är inte en självklarhet i Caphar och angiverikulturen är utbredd och belönas väl av Custodias.
Att ha en rang inom polisväsendet, militären eller det politiska maskineriet är åtråvärda statussymboler i Caphar. Alla medborgare förväntas delta i en två-årig värnplikt vid 12 års ålder och tävlan är stor om att få en officers- eller administrativ stabtjänst som kan ge fördelar senare i livet.
Styrelseskick
Caphar styrs formellt av en meritokratiskt utsedd senat som leds av en Consul. I verkligheten är senaten genomkorrupt och dess representanter är endast galjonsfigurer utan någon verklig makt. Consuler byts ut, lönnmördas och försvinner med jämna mellanrum – den verkliga makten ligger i senatens ständigt pågående och dolda inbördeskrig. Även om dödsfall inom politiken inte är så vanligt förekommande, är det mer vanligt med exil, förvisning, och inlåsning i fängelsehålor med ursäkter om illojalitet och förräderi mot nationen. De som förlorat i det stora spelet blir ofta utväxlade som fångar mot tidigare förlorare och spelet fortsätter. Det politiska landskapet i Caphar är förrädiskt, ständigt skiftande och det finns fler partier och falanger än vad någon kan hålla koll på. Särskilt eftersom många av dem är hemliga och verkar i det fördolda.
Sexualitet och Samlevnad
Kunskap är makt, och vem du älskar kan vändas emot dig i en handvändning. Det är en illa dold hemlighet att Custodia upprätthåller ett familjeträd som omfattar en ansenlig del av befolkningen. För den som klättrar stegen är familjeband och giftermål en statusfråga och ett maktmedel, många av de stora falangerna inviger endast de som kan bidra med resurser till det stora spelet och där är val av partner viktigt. Familjemedlemmar är ofta de första som letas upp av Custodias. Kärlek i Caphar blommar bäst i det fördolda och unga gifter sig ofta i hemlighet tills de kan säkra sin position i samhället och då annonsera sitt äktenskap öppet.
Religion
Den enda gud som är uppmuntrad att tillbe offentligt i Caphar är Langisele. Tillbedjan leds lika mycket av särskilda ämbetspersoner från senaten som av caedux. Att tillbe andra gudar i Pantheonen eller Inevecti är små uppror som medborgare i Caphar unnar sig i det fördolda.
Caphars ärkecadeux har alltid tillhört Langisele.
Magi och Alkemi
Magi och alkemi är vanligt i Caphar men brukas sällan öppet. Silverhäraden är etablerad men verkar i det fördolda för att undvika att bli en del av det stora spelet. Häraden är väl medvetna om korruptionen i senaten och värdet av en magiker i koppel.
På samma sätt är alkemi likväl värdesatt som en åtråvärd kunskap och ett viktigt hantverk, men alkemister håller sig gärna dolda och hyr ut sina förmågor till väl utvald klientel och högsbjudanden.
Det ryktas om att hemliga sällskap i Caphar söker upp nyligen uppvaknade magiker och lär upp dem på egen hand utanför Häradens kontroll.