Gara: Skillnad mellan sidversioner
Gealath (diskussion | bidrag) (Redigerat sektionen "Styrelseskick" samt ett stavfel i snabbfaktarutan) |
LeoKurki (diskussion | bidrag) |
||
(2 mellanliggande sidversioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 20: | Rad 20: | ||
Garas klimat har stora skillnader mellan de norra och södra delarna av landet. Svala vindar från bergen dämpar sommarvärmen och ger kalla vintrar, medan i många av floddalarna i söder ofta har problem med värme där många områden kan riskera att inte få regn under hela sommar. Floddalarna lämpar sig väl för spannmål, vin- och fruktodlingar, och Gara är känt för sina varierande fruktträdgårdar. De gamla skogarna i Gara är starkt decimerad, vilket bidragit till att torka blivit allt vanligare med åren. | Garas klimat har stora skillnader mellan de norra och södra delarna av landet. Svala vindar från bergen dämpar sommarvärmen och ger kalla vintrar, medan i många av floddalarna i söder ofta har problem med värme där många områden kan riskera att inte få regn under hela sommar. Floddalarna lämpar sig väl för spannmål, vin- och fruktodlingar, och Gara är känt för sina varierande fruktträdgårdar. De gamla skogarna i Gara är starkt decimerad, vilket bidragit till att torka blivit allt vanligare med åren. | ||
==Geografi | =OFF-inspiration= | ||
Gara är inspirerat av det romerska imperiet, Preussen under Fredrik den store (1740–1786) och tsarryssland (1547-1721), samt Nilfgaard i Witcher-spelen. Namnkulturen inspireras av Rom och Latin. Garas dräktskick hittar ni [[Dräktguide#Gara|HÄR]]. | |||
=Geografi= | |||
Från norr till söder löper två större floder som kallas för Tvillingfloderna. Garas, och Imperiets, huvudstad Sedora ligger vid den stora sjö som angränsar mot Romembergh i de västra delarna av landet. | Från norr till söder löper två större floder som kallas för Tvillingfloderna. Garas, och Imperiets, huvudstad Sedora ligger vid den stora sjö som angränsar mot Romembergh i de västra delarna av landet. | ||
=Kultur och Samhälle= | |||
Gara är Imperiets bultande hjärta. Det var här [[Amada Sedor]], den första Imperatorn, föddes och påbörjade sina erövringar av den kända världen. De flesta i Gara anser att garonska kulturen är lite bättre och mer civiliserad än andra. Konst, och särskilt arkitektur, är uppskattade sysselsättningar och det anses viktiga för att visa upp Imperiets rikedom och makt. Det politiska spelet i huvudstaden Sedora kretsar kring extravaganser som byggandet av stora bibliotek, ståtliga monument, eller att uppvisa exotiska ting från äventyrsexpeditioner till fjärran platser. Adelns dyra levnadsvanor gynnar i viss mån även borgarna och bönderna, genom tillgång till teater, gladiatorspel, tävlingar som anordnas för att visa på upp Imperiets stormakt. Men dessa skådespel, och traditonella utdelningar av ransoner av bröd och spannmål från adeln, är gåvorna menade att att distrahera de lägre klasserna från rådande samhällsproblem och de övre klassernas överflöd. | Gara är Imperiets bultande hjärta. Det var här [[Amada Sedor]], den första Imperatorn, föddes och påbörjade sina erövringar av den kända världen. De flesta i Gara anser att garonska kulturen är lite bättre och mer civiliserad än andra. Konst, och särskilt arkitektur, är uppskattade sysselsättningar och det anses viktiga för att visa upp Imperiets rikedom och makt. Det politiska spelet i huvudstaden Sedora kretsar kring extravaganser som byggandet av stora bibliotek, ståtliga monument, eller att uppvisa exotiska ting från äventyrsexpeditioner till fjärran platser. Adelns dyra levnadsvanor gynnar i viss mån även borgarna och bönderna, genom tillgång till teater, gladiatorspel, tävlingar som anordnas för att visa på upp Imperiets stormakt. Men dessa skådespel, och traditonella utdelningar av ransoner av bröd och spannmål från adeln, är gåvorna menade att att distrahera de lägre klasserna från rådande samhällsproblem och de övre klassernas överflöd. | ||
Rad 33: | Rad 35: | ||
Samtidigt som det tveklöst är garonska lagar, seder, och bruk som utgjort grunden för den imperiska kulturen så har Gara även försökt bevara sig som en stark och självständig nation. Allteftersom fler vasallstater satt sin prägel och påverkat riktningen för Imperiets politik har den egna nationalismen kommit att bli allt djupare rotad ibland den garonska befolkningen oavsett klasstilhörighet. | Samtidigt som det tveklöst är garonska lagar, seder, och bruk som utgjort grunden för den imperiska kulturen så har Gara även försökt bevara sig som en stark och självständig nation. Allteftersom fler vasallstater satt sin prägel och påverkat riktningen för Imperiets politik har den egna nationalismen kommit att bli allt djupare rotad ibland den garonska befolkningen oavsett klasstilhörighet. | ||
==Jakt som underhållning== | |||
Garoner anser jakt på djur och monster som ett självklart sätt att skaffa ära och berömmelse. Särskilt inom adeln är det viktigt att kunna visa upp en stor samling av trofeér och uppstoppade djur som man själv varit med och dräpt. Detta behov har växt allt mer under Imperiets storhetstid vilket har gjort att de flesta monster och större djur har jagats till utrotning i Gara. De monster som överlevt är de som lyckats hålla sig gömda eller som lever på otillgänglig platser (som gripar som bygger bon på högt upp i bergen eller likätare som gräver sina hålor under jord). Mer intelligenta och humanoida monster kan överleva genom att gömma sig bland befolkningen. Eftersom djurlivet lidit av all jakt så är det bara adeln som har rätt att bedriva jakt i Garas skogar. Men tjuvskytte är lika mycket straffbart för att djurlivet ska kunna återhämta sig och som för att adeln ska kunna visa upp sina skicklighet i jakt och strid. | Garoner anser jakt på djur och monster som ett självklart sätt att skaffa ära och berömmelse. Särskilt inom adeln är det viktigt att kunna visa upp en stor samling av trofeér och uppstoppade djur som man själv varit med och dräpt. Detta behov har växt allt mer under Imperiets storhetstid vilket har gjort att de flesta monster och större djur har jagats till utrotning i Gara. De monster som överlevt är de som lyckats hålla sig gömda eller som lever på otillgänglig platser (som gripar som bygger bon på högt upp i bergen eller likätare som gräver sina hålor under jord). Mer intelligenta och humanoida monster kan överleva genom att gömma sig bland befolkningen. Eftersom djurlivet lidit av all jakt så är det bara adeln som har rätt att bedriva jakt i Garas skogar. Men tjuvskytte är lika mycket straffbart för att djurlivet ska kunna återhämta sig och som för att adeln ska kunna visa upp sina skicklighet i jakt och strid. | ||
==Styrelseskick== | |||
Garas samhälle är uppdelat i strikta klasser om adel, borgare, och bönder och styrs av Imperatorn. Imperatorn är allsmäktig monark och har för många garoner en nästintill gudomlig status. Det hävdas att gudarna själva talar till Imperatorn för att ta del av hens visdom och skicklighet. Den garonska hög- och lågadeln har sedan ett stort inflytande på den Imperiska administrationen och äger stora delar av marken i landet. | Garas samhälle är uppdelat i strikta klasser om adel, borgare, och bönder och styrs av Imperatorn. Imperatorn är allsmäktig monark och har för många garoner en nästintill gudomlig status. Det hävdas att gudarna själva talar till Imperatorn för att ta del av hens visdom och skicklighet. Den garonska hög- och lågadeln har sedan ett stort inflytande på den Imperiska administrationen och äger stora delar av marken i landet. | ||
Rad 49: | Rad 51: | ||
Bönder besitter sällan några monetära tillgångar och betalar ofta sin skatt ''in natura''. | Bönder besitter sällan några monetära tillgångar och betalar ofta sin skatt ''in natura''. | ||
=Religion= | |||
[[Comitium]], högsätet för [[Caeducet#Det Caeducetska Rådet|Det Caeducetska Rådet]], ligger i den kejserliga huvudstaden Sedora vilket gjort Gara till något av ren religiös knutpunkt. Troende från hela den kända världen vallfärdar till Comitium för att söka vägledning och fördjupa sig i läran om [[De Fem Gudarna|de fem gudarna]]. | [[Comitium]], högsätet för [[Caeducet#Det Caeducetska Rådet|Det Caeducetska Rådet]], ligger i den kejserliga huvudstaden Sedora vilket gjort Gara till något av ren religiös knutpunkt. Troende från hela den kända världen vallfärdar till Comitium för att söka vägledning och fördjupa sig i läran om [[De Fem Gudarna|de fem gudarna]]. | ||
Alla gudarna dyrkas i Gara men [[De Fem Gudarna#Vakelane|Vakelane]] och [[De Fem Gudarna#Langisele|Langisele]] är särskilt vördade. Vakelane ses ha välsignat erövringskriget och upprätthåller den imperiska stridslågan. Langisele ses som en ledstjärna när det kommer till imperiets kontroll över deras vasallstater och vikten av lydnad hos de besegrade. | Alla gudarna dyrkas i Gara men [[De Fem Gudarna#Vakelane|Vakelane]] och [[De Fem Gudarna#Langisele|Langisele]] är särskilt vördade. Vakelane ses ha välsignat erövringskriget och upprätthåller den imperiska stridslågan. Langisele ses som en ledstjärna när det kommer till imperiets kontroll över deras vasallstater och vikten av lydnad hos de besegrade. | ||
=Magi och Alkemi= | |||
[[Magi]] i Gara är synonymt med [[Silverhäraden]]. Magi anses vara ett verktyg eller ett redskap och är något som en magiker måste lära sig hantera för | [[Magi]] i Gara är synonymt med [[Silverhäraden]]. Magi anses vara ett verktyg eller ett redskap och är något som en magiker måste lära sig hantera för Imperiets bästa. Att inte ha [[Silverhäraden#Magilicens|licens]] som magiker är ett brott i Gara och [[Magiker#Vildmagiker|Vildmagiker]] riskerar att jagas ned av Silverhäradens [[Magiker#Jägare|Jägare]] eller en självutnämnd rättsskipare. [[Magiker#Licensmagiker|Licenserade magiker]] är respekterade och ses som en egen samhällsklass under adeln, men över borgare. De flesta magiker är dock [[Magiker#Häradsmagiker|Häradsmagiker]], anställda av Silverhäraden. Gara är ett av de länder som främst har använt sig av [[Livet som en Stridsmagiker inom Häraden|Magus Miles]] - stridsmagikerna inom Häraden. | ||
När en magiker i Gara går igenom [[Magi#Uppvaknandet|Uppvaknandet]] så förlorar de sin arvsrätt och familjetillhörighet. Deras lojalitet förväntas istället ligga helt hos Silverhäraden. Det finns många historier om hur förste arvingen till en förnäm adel- eller borgarfamilj uppvaknat vilket lett till politisk oro. Även om det formellt ses som en stora ära att ens barn blir magiker så är det sällan uppskattat inom familjen de lämnar. | När en magiker i Gara går igenom [[Magi#Uppvaknandet|Uppvaknandet]] så förlorar de sin arvsrätt och familjetillhörighet. Deras lojalitet förväntas istället ligga helt hos Silverhäraden. Det finns många historier om hur förste arvingen till en förnäm adel- eller borgarfamilj uppvaknat vilket lett till politisk oro. Även om det formellt ses som en stora ära att ens barn blir magiker så är det sällan uppskattat inom familjen de lämnar. | ||
Rad 62: | Rad 64: | ||
=Vidare läsning= | =Vidare läsning= | ||
{{#categorytree:Sidor om {{PAGENAME}}|hideroot|mode=pages}} | {{#categorytree:Sidor om {{PAGENAME}}|hideroot|mode=pages}} | ||
[[Category:Länder]] | [[Category:Länder]] | ||
[[Category:Det Garonska Imperiet]] | [[Category:Det Garonska Imperiet]] | ||
[[Category:Sidor om Gara]] | [[Category:Sidor om Gara]] |
Nuvarande version från 7 augusti 2024 kl. 10.42
Gara [GA-rah] är en den centrala delen av Det Garonska Imperiet och säte för den Imperiska tronen. Landet gränsar mot Telam i öster, Romembergh i väster, och Zelicáj i syd, samt den bergskedja i norr som utgör gränsen mot De Västra Rikena och Tekozad.
Garas klimat har stora skillnader mellan de norra och södra delarna av landet. Svala vindar från bergen dämpar sommarvärmen och ger kalla vintrar, medan i många av floddalarna i söder ofta har problem med värme där många områden kan riskera att inte få regn under hela sommar. Floddalarna lämpar sig väl för spannmål, vin- och fruktodlingar, och Gara är känt för sina varierande fruktträdgårdar. De gamla skogarna i Gara är starkt decimerad, vilket bidragit till att torka blivit allt vanligare med åren.
OFF-inspiration
Gara är inspirerat av det romerska imperiet, Preussen under Fredrik den store (1740–1786) och tsarryssland (1547-1721), samt Nilfgaard i Witcher-spelen. Namnkulturen inspireras av Rom och Latin. Garas dräktskick hittar ni HÄR.
Geografi
Från norr till söder löper två större floder som kallas för Tvillingfloderna. Garas, och Imperiets, huvudstad Sedora ligger vid den stora sjö som angränsar mot Romembergh i de västra delarna av landet.
Kultur och Samhälle
Gara är Imperiets bultande hjärta. Det var här Amada Sedor, den första Imperatorn, föddes och påbörjade sina erövringar av den kända världen. De flesta i Gara anser att garonska kulturen är lite bättre och mer civiliserad än andra. Konst, och särskilt arkitektur, är uppskattade sysselsättningar och det anses viktiga för att visa upp Imperiets rikedom och makt. Det politiska spelet i huvudstaden Sedora kretsar kring extravaganser som byggandet av stora bibliotek, ståtliga monument, eller att uppvisa exotiska ting från äventyrsexpeditioner till fjärran platser. Adelns dyra levnadsvanor gynnar i viss mån även borgarna och bönderna, genom tillgång till teater, gladiatorspel, tävlingar som anordnas för att visa på upp Imperiets stormakt. Men dessa skådespel, och traditonella utdelningar av ransoner av bröd och spannmål från adeln, är gåvorna menade att att distrahera de lägre klasserna från rådande samhällsproblem och de övre klassernas överflöd.
Den garonska militären är en viktig och integrerad del av samhällslivet. Barn leker att de är erövrare eller mäktiga Krigsmästare. Att ens barn tar upp soldatyrket är ett av det stoltaste ögonblicken för en familj, och många unga drömmer att vinna ära på slagfältet. Civila förväntas husera och bjuda på mat till förbipasserande soldater i tjänst för att visa uppskattning för de som håller riket säkert. En karriär inom det militära är attraktiv för det ger möjlighet att få status och ära genom att tjäna Imperatorn och Imperiet.
Kärnfamiljen fyller en central roll i den garonska kulturen. Seden påbjuder att hela familjen umgås och träffas vid måltider. Femrätters-middagar med dryckesspel där andra familjer bjuds in (så kallade banastras) är populära.
Samtidigt som det tveklöst är garonska lagar, seder, och bruk som utgjort grunden för den imperiska kulturen så har Gara även försökt bevara sig som en stark och självständig nation. Allteftersom fler vasallstater satt sin prägel och påverkat riktningen för Imperiets politik har den egna nationalismen kommit att bli allt djupare rotad ibland den garonska befolkningen oavsett klasstilhörighet.
Jakt som underhållning
Garoner anser jakt på djur och monster som ett självklart sätt att skaffa ära och berömmelse. Särskilt inom adeln är det viktigt att kunna visa upp en stor samling av trofeér och uppstoppade djur som man själv varit med och dräpt. Detta behov har växt allt mer under Imperiets storhetstid vilket har gjort att de flesta monster och större djur har jagats till utrotning i Gara. De monster som överlevt är de som lyckats hålla sig gömda eller som lever på otillgänglig platser (som gripar som bygger bon på högt upp i bergen eller likätare som gräver sina hålor under jord). Mer intelligenta och humanoida monster kan överleva genom att gömma sig bland befolkningen. Eftersom djurlivet lidit av all jakt så är det bara adeln som har rätt att bedriva jakt i Garas skogar. Men tjuvskytte är lika mycket straffbart för att djurlivet ska kunna återhämta sig och som för att adeln ska kunna visa upp sina skicklighet i jakt och strid.
Styrelseskick
Garas samhälle är uppdelat i strikta klasser om adel, borgare, och bönder och styrs av Imperatorn. Imperatorn är allsmäktig monark och har för många garoner en nästintill gudomlig status. Det hävdas att gudarna själva talar till Imperatorn för att ta del av hens visdom och skicklighet. Den garonska hög- och lågadeln har sedan ett stort inflytande på den Imperiska administrationen och äger stora delar av marken i landet.
Imperatorns egna familj och de tre största adelsfamiljerna kallas för Electoratet eller högadeln. Electorsfamiljerna är de mäktigaste och rikaste familjerna i Gara och besitter stora landområden och sitter på alla högre poster i den kejserliga administrationen. Titeln som Electorsfamilj är en formell utmärkelse och antalet är begränsat. Att behålla ett Electorat är en ständig kamp mot konkurrenter inom de lägre stående Primorfamiljerna. Det är i regel Electorerna som representerar Gara i Det Imperiska Rådet.
Primoratet eller lågadeln består av de mindre titlarna som delas ut till all adel i Gara som inte är Electorer. Caedux och titlar som riddare och friherrar är en del av Primoratet.
Borgare i Gara är en samhällsklass som utgörs av handlare och hantverkare. Borgarnas inflytande i samhället kretsar kring deras medlemskap i olika handelsgillen. Legionärer räknas som att tillhöra borgarklassen oavsett om de är födda som bönder eller adel.
Bönderna är den lägsta och största samhällsklassen i Gara. De utgör en stor del av arbetskraften i landet, men majoriteten är förslavade alver. Under Imperiet har bönderna i Gara fler rättigheter än vad de har i övriga delar av den kända världen. Garonska bönder har inte upplevt svält på flera generationer, medan den Imperiska administrationen haft svårt att upprätthålla dessa rättigheter ibland vasallstaterna, där de ignoreras till stora delar. Bönderna är däremot alltid den samhällsklass som får lida först när Imperiet står inför svåra tider. De flesta bönder i Gara arbetar antingen som daglönare eller ingår i någon form av livegenskap där de enligt kontrakt arbetar för mat och husrum i ett antal år.
Bönder besitter sällan några monetära tillgångar och betalar ofta sin skatt in natura.
Religion
Comitium, högsätet för Det Caeducetska Rådet, ligger i den kejserliga huvudstaden Sedora vilket gjort Gara till något av ren religiös knutpunkt. Troende från hela den kända världen vallfärdar till Comitium för att söka vägledning och fördjupa sig i läran om de fem gudarna.
Alla gudarna dyrkas i Gara men Vakelane och Langisele är särskilt vördade. Vakelane ses ha välsignat erövringskriget och upprätthåller den imperiska stridslågan. Langisele ses som en ledstjärna när det kommer till imperiets kontroll över deras vasallstater och vikten av lydnad hos de besegrade.
Magi och Alkemi
Magi i Gara är synonymt med Silverhäraden. Magi anses vara ett verktyg eller ett redskap och är något som en magiker måste lära sig hantera för Imperiets bästa. Att inte ha licens som magiker är ett brott i Gara och Vildmagiker riskerar att jagas ned av Silverhäradens Jägare eller en självutnämnd rättsskipare. Licenserade magiker är respekterade och ses som en egen samhällsklass under adeln, men över borgare. De flesta magiker är dock Häradsmagiker, anställda av Silverhäraden. Gara är ett av de länder som främst har använt sig av Magus Miles - stridsmagikerna inom Häraden.
När en magiker i Gara går igenom Uppvaknandet så förlorar de sin arvsrätt och familjetillhörighet. Deras lojalitet förväntas istället ligga helt hos Silverhäraden. Det finns många historier om hur förste arvingen till en förnäm adel- eller borgarfamilj uppvaknat vilket lett till politisk oro. Även om det formellt ses som en stora ära att ens barn blir magiker så är det sällan uppskattat inom familjen de lämnar.
En av Silverhäradens fyra magiskolor, Academiae Radix, ligger utanför huvudstaden Sedora och det är där de flesta av Garas magiker får sin utbildning. Den anses av garoner att vara den bästa skolan i den kända världen. Vid Academiae Radix läggs en särskilt stor vikt vid diplomati och magikers rådgivande roll i världen. De flesta av de högre uppsatta magikerna inom Det Garonska Imperiet har avlagt examen vid denna skola.