Tekozad: Skillnad mellan sidversioner
Ingen redigeringssammanfattning |
LeoKurki (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
||
(8 mellanliggande sidversioner av 2 användare visas inte) | |||
Rad 1: | Rad 1: | ||
{{Info-Land | {{Info-Land | ||
| government = Teknokrati | | government = Teknokrati | ||
| ruler = Teknokratiska | | population = TBA | ||
| ruler = Det Teknokratiska Rådet | |||
| capitol = Ezvrolith | | capitol = Ezvrolith | ||
| image = | | image = [[Fil:Tekozad - Karta v2.jpg|Karta över Tekozad]] | ||
[[Fil:Tekozad - Karta.jpg|Karta över Tekozad]] | | person = En tekoz, flera tekozer | ||
| person = En | | knownFor = Uppfinningsrikedom, explosiva saker och ångkraften | ||
| elfstatus = | | primaryGods = [[De Fem Gudarna#Phimis|Phimis]] | ||
| typical = Uppfinningsrik, ambitiös, frikostig i allt utom sina patent | |||
| elfstatus = Förslavade | |||
| magic = Ingen formell koppling till [[Silverhäraden]]. [[Magiker]] ses ner på och tvingas generellt att dölja sina [[Magi|förmågor]]. | |||
| allies = [[Rasvania]]. | |||
| enemies = Inga. | |||
}} | }} | ||
Tekozad är en del av [[:Category:Västra Rikena|De Västra Rikena]] och gränsar mot [[Rasvania]] i norr, [[Telam]], [[Gara]], och [[Nexalia]] i söder, och [[Taronne]] och [[Viveira]] i väst. | Tekozad [teck-o-SAD] är en del av [[:Category:Västra Rikena|De Västra Rikena]] och gränsar mot [[Rasvania]] i norr, [[Telam]], [[Gara]], och [[Nexalia]] i söder, och [[Taronne]] och [[Viveira]] i väst. Majoriteten av Tekozads befolkning bor i de tre städerna i bergskedjan som delar kontinenten mellan De Västra Rikena och [[Det Garonska Imperiet]]. Majoriteten av landets invånare är orchfolk. Tekozad är det enda landet i de Västra Rikena som fortfarande håller alver som slavar. | ||
= | =OFF-inspiration= | ||
Tekozad inspireras av pre-viktoriansk steampunk, Markarth i Skyrim och orcher i olika media. Namnkulturen är orchisk. Tekozads dräktskick hittar ni [[Dräktguide#Tekozad|HÄR]]. | |||
=Geografi= | |||
Tekozads har tre större städer som alla ligger högt upp i bergen och till stora delar under jord. Huvudstaden Ezvrolith ligger i bergen vid sjön som angränsar till [[Vildmarken]]. De två andra städerna Izdami och Aukrai ligger djupt inne i bergen. Stora tunnlar löper i bergen mellan städerna och till handelsposter i Gara, Romembergh och Telam i Det Garonska Imperiet. Det sägs att det finns tunnlar till alla större städer på kontinenten, men det är ingenting Tekozad bekräftat. | |||
Ezvrolith är den äldsta och största av Tekozads städer, och rymmer många av landets stora laboratorier och verkstäder. Många av landets industriella- och tekonologiska framsteg härstammar från Ezvrolith. Ezvrolith är även huvudsäte för det [[Tekozad#Styrelseskick|Teknokratiska rådet]] som styr över Tekozad. | |||
All landyta väster om floden är sedan många år tillbaka saltad, bränd och alkemiskt förstörd till den grad att det Teknokratiska Rådet till mångt och mycket ignorerar landytan. Detta har lett till fristadsmöjligheter från folk från närliggande länder som av den ena eller andra orsaken inte vill vistas i civiliserade nejder. | |||
Trots den initialt totalförstörda marken har begränsad växtlighet börjat ta sig tillbaka, men så även bytesdjur och ett rikt monsterliv som inte begränsas av närliggande befolkning. | |||
Mer information om Tekozads städer finner du [[Tekozads Geografi|här!]] | |||
==Flora och Fauna== | |||
I Tekozads många grottor och gångar gömmer sig djur, monster och växter som sällan syns i dagsljuset. Grottlevande varelser har gjort sig hemmastadda i övergivna delar av tunnelsystemen, vilket lett till att allt fler delar spärras av för att undvika en monsterinvasion. | |||
=Kultur och Samhälle= | |||
Tekozads kultur grundar sig i ett arbetarsamhälle där majoriteten jobbar i någon form av produktion eller på ett forskningsinstitut. Fokus ligger på utveckling och nytänkande, samtidigt som effektivitet premieras i fabrikerna. I städerna utförs arbete dygnet runt i sjutimmarsskift, och de maskiner och produktionsled som finns stannar väldigt sällan. | |||
Enbart orcher och människor räknas som medborgare i Tekozad. Alver hålls i regel som slavar och lever under mer eller mindre hemska förhållanden. | |||
==Tekonologi== | |||
Där [[Libra]] leder den alkemiska utvecklingen, leder Tekozad den industriella utvecklingen. I Tekozad finns det mesta en kan tänka sig, även om allt inte nödvändigtvis uppfanns där. Det finns alkemiska lampor, mekaniska fåglar som mäter syrehalten i gruvor, explosiva vapen, vattendrivna hissar, tidmätare, mekaniska kvarnar och mer därtill. Tekozad och Libras vapenteknologi är likvärdiga. | |||
Teknologi är Tekozads huvudfokus, och nya uppfinningar är det viktigaste som finns i samhället. Majoriteten av alla tekozer försöker förbättra samhället på något sätt med hjälp av en ny uppfinning - om det så är en automatisk omrörare till teet eller en kanon som kan spränga en stad i småbitar. | |||
===Skjutvapen=== | |||
Till skillnad från de stabilare skjutvapen som produceras i [[Cordotiva]] och [[Libra]], har vapen från Tekozad en tendens att vara mer explosiva. Det leder till potentiellt dödligare vapen, men också farligare vapen att bruka då kan explodera i ansiktet på skytten. | |||
Tekozad var först med räfflade musköter, något som bara Libra lyckats kopiera sedan dess. De betydligt mer träffsäkra vapnen är dödliga på långa avstånd, men de tar mycket lång tid att ladda om. | |||
Stubin-karteschen är den senaste utvecklingen i Tekozads artilleri - en mycket dödlig typ av ammunition som skjuts över huvudet på fienden för att där explodera med en salva av blykulor. | |||
===Export=== | |||
Tekozads primära export är den teknologi som framställs, vilket inkluderar, men inte är begränsat till: | |||
* Krutvapen | |||
* Explosiva medel | |||
* Kol, malm, mineraler och metaller | |||
* Alkemiska lampor | |||
===Import=== | |||
Tekozads primära import är matartiklar till deras invånare och slavar eftersom de har svårt att själva producera den mängd de behöver. Matartiklar, medicin och läkekonst importeras främst från [[Rasvania]], textilier och kläder främst från [[Viveira]]. | |||
==Styrelseskick== | |||
Tekozad styrs av det Teknokratiska rådet. Rådet beslutar bland annat om finansiering till forskningsprojekt, produktionsordrar till fabriker, fördelning av alver till olika projekt, och handelsavtal med utomstående nationer. | |||
Rådsmedlemmarna utses vart sjunde år genom en omröstning där alla kandidater först behöver genomgå ett prov. De 383 bästa presenterar sedan sin bästa intellektuella egendom, varpå en omröstning görs och 101 individer utses till rådsmedlemmar. | |||
Alla medborgare i Tekozad har rätt att genomföra provet och sedan vara med i omröstningen, men det är framförallt orcher som väljs in i rådet. Det sitter sällan fler än fem människor i rådet samtidigt. | |||
Rådet styrs av tre sammankallande individer, som också har huvudansvaret för varsin stad och flertalet arbetsgrupper. I omröstningar är deras röster dock värda lika mycket som övriga rådsmedlemmars. | |||
===Egendom=== | |||
Äganderätt är ett abstrakt koncept för en tekoz, där det enda föremål där det egentligen spelar någon roll vem som äger vad är intellektuell egendom, alltså uppfinningar, konstverk, patent och liknande. Huruvida någon lånar din skål, hammare eller bok är irrelevant, men nåde den som stjäl skisserna till ditt forskningsprojekt. | |||
===Patent=== | ===Patent=== | ||
I Tekozad innebär ett Patent framförallt att uppfinnaren får ett formellt erkännande som upphovsmakare till uppfinningen eller konstverket. Patentinnehavaren är också den som förväntas överse eventuell produktion av produkter i samråd med det Teknokratiska Rådet. | |||
Patent regleras av Patentnämnden, vilket är ett utskott i landets [[De Fem Gudarna#Phimis|Phimis]]-tempel som på uppdrag enligt en tekozadisk grundlag hanterar och administrerar ansökan om patent. Patent är enskild egendom och om patentinnehavaren dör innan patentskyddet på 83 år löpt ut övertas patentet av kollektivet. | |||
===Utbildning=== | |||
Det finns en obligatorisk grundskola som säkerställer de grundläggande kunskaperna för att bli en god fabriksarbetare. Detta inkluderar läs- och skrivkunskaper, grundläggande kemi, säkerhetslära, logik och matematik. | |||
Högre utbildning i Tekozad sker på något av landets akademier tillika forskningsinstitut. Högre utbildning kräver ett stipendium från det Teknokratiska Rådet, vilket kan förtjänas genom att utmärka sig på det årliga provet som görs. | |||
Utbildning på en akademi lägger grund för ett arbete inom forskningssektorn långt bort från produktionsleden, och kan så småningom leda till en plats i det Teknokratiska Rådet. | |||
===Sexualitet och samlevnad=== | |||
Tekozader lever i polygama kollektiv där orgier är vanliga och släktlinjer är komplicerade. Romantiska relationer sker kors och tvärs och begränsas inte av kollektivtillhörigheter. Kollektiven är detsamma som familjen för en tekoz, och alla i ett kollektiv förväntas gemensamt ta ansvar för alla andra. | |||
Äktenskap i Tekozad är ett juridiskt kontrakt som formellt inkluderar en i ett kollektiv. Bröllopsfester blir ofta ett stort spektakel och och pågår i regel i lika många dagar som antalet personer som ingår i äktenskapet. Den längsta bröllopsfesten i Tekozads historia varade i 105 dagar och bildade det kollektiv som nu kontrollerar nästan hela landets brytning av stenkol. | |||
Barn tillhör det kollektiv de föds in i, fram tills att de gifter in sig i något annat kollektiv. | |||
===Namnkultur=== | |||
I regel används orchisk namnkultur på alla födda i Tekozad, även på människor och alver. Det finns ingen form av könskodad tradition i namnen. Efternamn bestäms av den medlem av kollektivet med mest status och får sedan prefixet ‘Ro’. Börjar föräldrarnas förnamn på en vokal plockas denna bort. | |||
Ett barn som hittas utan föräldrar får sitt efternamn efter staden de hittades i. Att lämna bort ett barn anses väldigt ofint och är inte socialt accepterat att göra, så de flesta föräldralösa barn är resultatet av misslyckade experiment som dödat föräldrarna. | |||
====Namnexempel:==== | |||
*Izraun Rokhibi (Barn till Khibi) | |||
*Navud Rozraun (Barn till Izraun, I:et försvinner därmed i efternamnet) | |||
*Zaka Rozvrolith (Föräldralöst barn hittat i Ezvrolith) | |||
Förslag på namngeneratorer hittar du [https://www.fantasynamegenerators.com/orc-names.php här] och [https://www.fantasynamegenerators.com/half-orc-names.php här]. | |||
===Kläder, föremål och utseende=== | |||
Klädskicket i Tekozad är alltigenom praktiskt i slitstarka material och med många fästen och fickor för bruksföremål och verktyg. Skyddsutrustning såsom glasögon, handskar och olika former av förkläden används även till vardags som en form av mode. Detaljer får gärna användas för att visa upp vilken yrkesgrupp eller särskilt kunskapsområde man arbetar inom men ska inte hindra att arbetet utförs. Då de flesta yrken arbetar med någon form av maskiner är kugghjulet den absolut vanligaste detaljen man ser i kläderna hos en tekoz. | |||
Läder är inget ovanligt, antingen som en del i skyddsutrustning eller som en framstående del av klädseln. Det förekommer läder både från djurskinn, och från svamp som framställs genom en komplicerad process. | |||
==Folkslag i Tekozad== | |||
Majoriteten av alla invånare i Tekozad är [[Folk#Orcher|orcher]] och samhället är byggt av och för dem, följt av en stor mängd [[Folk#Alver|alvslavar]]. [[Folk#Människor|Människor]] är inte ovanliga, men heller inte särskilt vanliga. | |||
===Alver i Tekozad=== | |||
Alvslavar är allmänt förekommande och vedertagen del av vardagen i Tekozad. Det är till största del alver som sliter i gruvorna, fabrikerna, och svampfarmerna. De flesta alver lever hela sina liv organiserade i ett arbetslag som leds antingen av en orch eller en människa. Alver har inga rättigheter i Tekozad och kan heller inte gifta sig. De får heller inte ledigt för att festa. | |||
===Människor i Tekozad=== | |||
Människor i Tekozad är en klar minoritet i förhållande till orcherna, och färre än alverna i antal men med betydligt större rättigheter och möjligheter. En människa i Tekozad har rätt att gifta sig, utbilda sig och kan bli anställd och avlönad. De behandlas i princip som sämre orcher, eftersom de, enligt orcherna själva, inte är lika intelligenta som de. De leder sällan forskningsprojekt, men kan exempelvis få ansvaret över en bondgård eller en arbetsgrupp alver. En människa syns dock väldigt sällan som chef eller i någon annan högre maktposition. | |||
==Religion== | |||
Den primära guden som tillbes i Tekozad är [[De Fem Gudarna#Phimis|Phimis]], kunskapens gud. Det finns alltid en böneplats i en fabrik eller ett forskningsområde, och ett större tempel per stad. Det är också templen som hanterar och administrerar patentansökningar. | |||
Religionsutövandet är väldigt vardagligt, inför ett experiment läggs ofta en snabb bön om att det ska lyckas, och en skiss på en maskin som visat sig fungera lämnas till ett av Phimis tempel som tack för lyckat experiment. | Religionsutövandet är väldigt vardagligt, inför ett experiment läggs ofta en snabb bön om att det ska lyckas, och en skiss på en maskin som visat sig fungera lämnas till ett av Phimis tempel som tack för lyckat experiment. | ||
Det största templet, mest känt som [[Tekozads Geografi#Arkivet|'Arkivet']], ligger i [[Tekozads Geografi#Ezvrolith|Ezvrolith]]. Templen i [[Tekozads Geografi#Izdami|Izdami]] och [[Tekozads Geografi#Aukrai|Aukrai]] skickar med jämna mellanrum alla gåvor som offrats till Phimis till Ezvrolith för att arkiveras där. | |||
==Magi och Alkemi== | |||
Tekozad har inga formella kopplingar till [[Silverhäraden]] och har inte heller några egna magiutbildningar. [[Magiker]] är något som i bästa fall ses ned på, och i värsta fall föraktas. Tekozer som genomgår ett Uppvaknande tas hand om av sina kollektiv och utbildas i smyg, tvingas dölja sina krafter eller gå i exil. | |||
Det har nyligen påbörjats försök att ändra synen på [[Magi|magi]] genom att grunda en Teknomagi-akademi, där tekozadiska magiker ska kunna utbildas i att förstärka teknologi med sina magiska krafter. | |||
Till skillnad från magiker har alkemister i regel ett gott anseende i Tekozad. [[Alkemi]] sker på storskalig nivå och producerar stora mängder preparat som framförallt används i andra produktionskedjor internt i landet. | |||
Stora alkemiska labb med komplicerade maskiner som förflyttar vätskor och ingredienser är vanligt förekommande, även om det alkemiska resultatet sällan briljerar på något plan. En alkemist som sitter hemma i källaren och brygger alkemiska brygder döljer antagligen något, och brygderna går därmed inte att lita på. | Stora alkemiska labb med komplicerade maskiner som förflyttar vätskor och ingredienser är vanligt förekommande, även om det alkemiska resultatet sällan briljerar på något plan. En alkemist som sitter hemma i källaren och brygger alkemiska brygder döljer antagligen något, och brygderna går därmed inte att lita på. | ||
==Militärmakt== | |||
Tekozad har en liten men professionell armé som är väldigt vältränad och utrustad med den senaste vapenteknologin i landet, vilket tillsammans med den bergiga geografin och samarbetet med Rasvania låter dem matcha nästan vilken invasion som helst från Imperiet. Den lilla stående armén förstärks i krigstid av ett hemvärn (de flesta tekozer vet hur de ska hantera en vanlig musköt) som försvarar bergspass och tunnlar som den reguljära armén inte kan ta hand om. | |||
18 år innan Den Garonska tideräkningen upprättades en militärallians med Rasvania som innebär ett gemensamt försvar vid händelse av invasion från andra sidan bergen. | |||
==Pågående Konflikter== | ==Pågående Konflikter== | ||
===Teknomagi=== | |||
Ett par kollektiv har gått samman och försöker få igenom sitt förslag om en Magiakademi, där tekozadiska magiker utbildas i teknomagi - kombinationen av teknologi och magi. | |||
Många, inklusive det nuvarande Teknokratiska Rådet är dock fortfarande mycket skeptiska till magi, och motsätter sig försöken. | |||
===Det okända djupet=== | ===Det okända djupet=== | ||
Ingen vet vad som gömmer sig i djupet av grottorna och tunnlarna, och ingen vill heller veta vad som egentligen finns där. Varje år beordrar det Teknokratiska rådet att fler och fler tunnlar spärras av från de underjordiska vägarna. Det går rykten om att grupper av monsterjägare (under löften om guld och rikedomar) skickas in i dessa tunnlar men förbjuds att tala om vad de mött i mörkret. | Ingen vet vad som gömmer sig i djupet av grottorna och tunnlarna, och ingen vill heller veta vad som egentligen finns där. Varje år beordrar det Teknokratiska rådet att fler och fler tunnlar spärras av från de underjordiska vägarna. Det går rykten om att grupper av monsterjägare (under löften om guld och rikedomar) skickas in i dessa tunnlar men förbjuds att tala om vad de mött i mörkret. | ||
Rad 74: | Rad 150: | ||
===Bristen på mat=== | ===Bristen på mat=== | ||
Tekozad har svårt att odla den mängd föda som går åt för att förse sin befolkning, och är beroende av handel med andra länder. När deras skördar sinar, sinar också tillgången till Tekozad, vilket leder till ständig oro hos den växande befolkningen. | Tekozad har svårt att odla den mängd föda som går åt för att förse sin befolkning, och är beroende av handel med andra länder. När deras skördar sinar, sinar också tillgången till Tekozad, vilket leder till ständig oro hos den växande befolkningen. | ||
===Föräldralösa barn=== | |||
Antalet gatubarn har ökat drastiskt de senaste åren i städerna. Det som kännetecknar dessa barn är att de inte vet om sitt namn och det Teknokratiska rådet har organiserat byggandet av ett antal barnhem. Det går misstankar om att dessa föräldralösa barn är resultatet av misslyckade experiment från förbjuden forskning. | |||
=Vidare läsning= | |||
==Sidor om {{PAGENAME}}== | |||
{{#categorytree:Sidor om {{PAGENAME}}|hideroot|mode=pages}} | |||
==Övrigt== | |||
[[Category:Västra Rikena]] | [[Category:Västra Rikena]] | ||
[[Category:Länder]] | [[Category:Länder]] | ||
[[Category:Sidor om Tekozad]] | [[Category:Sidor om Tekozad]] |
Nuvarande version från 14 juni 2024 kl. 11.15
Tekozad [teck-o-SAD] är en del av De Västra Rikena och gränsar mot Rasvania i norr, Telam, Gara, och Nexalia i söder, och Taronne och Viveira i väst. Majoriteten av Tekozads befolkning bor i de tre städerna i bergskedjan som delar kontinenten mellan De Västra Rikena och Det Garonska Imperiet. Majoriteten av landets invånare är orchfolk. Tekozad är det enda landet i de Västra Rikena som fortfarande håller alver som slavar.
OFF-inspiration
Tekozad inspireras av pre-viktoriansk steampunk, Markarth i Skyrim och orcher i olika media. Namnkulturen är orchisk. Tekozads dräktskick hittar ni HÄR.
Geografi
Tekozads har tre större städer som alla ligger högt upp i bergen och till stora delar under jord. Huvudstaden Ezvrolith ligger i bergen vid sjön som angränsar till Vildmarken. De två andra städerna Izdami och Aukrai ligger djupt inne i bergen. Stora tunnlar löper i bergen mellan städerna och till handelsposter i Gara, Romembergh och Telam i Det Garonska Imperiet. Det sägs att det finns tunnlar till alla större städer på kontinenten, men det är ingenting Tekozad bekräftat.
Ezvrolith är den äldsta och största av Tekozads städer, och rymmer många av landets stora laboratorier och verkstäder. Många av landets industriella- och tekonologiska framsteg härstammar från Ezvrolith. Ezvrolith är även huvudsäte för det Teknokratiska rådet som styr över Tekozad.
All landyta väster om floden är sedan många år tillbaka saltad, bränd och alkemiskt förstörd till den grad att det Teknokratiska Rådet till mångt och mycket ignorerar landytan. Detta har lett till fristadsmöjligheter från folk från närliggande länder som av den ena eller andra orsaken inte vill vistas i civiliserade nejder.
Trots den initialt totalförstörda marken har begränsad växtlighet börjat ta sig tillbaka, men så även bytesdjur och ett rikt monsterliv som inte begränsas av närliggande befolkning.
Mer information om Tekozads städer finner du här!
Flora och Fauna
I Tekozads många grottor och gångar gömmer sig djur, monster och växter som sällan syns i dagsljuset. Grottlevande varelser har gjort sig hemmastadda i övergivna delar av tunnelsystemen, vilket lett till att allt fler delar spärras av för att undvika en monsterinvasion.
Kultur och Samhälle
Tekozads kultur grundar sig i ett arbetarsamhälle där majoriteten jobbar i någon form av produktion eller på ett forskningsinstitut. Fokus ligger på utveckling och nytänkande, samtidigt som effektivitet premieras i fabrikerna. I städerna utförs arbete dygnet runt i sjutimmarsskift, och de maskiner och produktionsled som finns stannar väldigt sällan.
Enbart orcher och människor räknas som medborgare i Tekozad. Alver hålls i regel som slavar och lever under mer eller mindre hemska förhållanden.
Tekonologi
Där Libra leder den alkemiska utvecklingen, leder Tekozad den industriella utvecklingen. I Tekozad finns det mesta en kan tänka sig, även om allt inte nödvändigtvis uppfanns där. Det finns alkemiska lampor, mekaniska fåglar som mäter syrehalten i gruvor, explosiva vapen, vattendrivna hissar, tidmätare, mekaniska kvarnar och mer därtill. Tekozad och Libras vapenteknologi är likvärdiga.
Teknologi är Tekozads huvudfokus, och nya uppfinningar är det viktigaste som finns i samhället. Majoriteten av alla tekozer försöker förbättra samhället på något sätt med hjälp av en ny uppfinning - om det så är en automatisk omrörare till teet eller en kanon som kan spränga en stad i småbitar.
Skjutvapen
Till skillnad från de stabilare skjutvapen som produceras i Cordotiva och Libra, har vapen från Tekozad en tendens att vara mer explosiva. Det leder till potentiellt dödligare vapen, men också farligare vapen att bruka då kan explodera i ansiktet på skytten.
Tekozad var först med räfflade musköter, något som bara Libra lyckats kopiera sedan dess. De betydligt mer träffsäkra vapnen är dödliga på långa avstånd, men de tar mycket lång tid att ladda om.
Stubin-karteschen är den senaste utvecklingen i Tekozads artilleri - en mycket dödlig typ av ammunition som skjuts över huvudet på fienden för att där explodera med en salva av blykulor.
Export
Tekozads primära export är den teknologi som framställs, vilket inkluderar, men inte är begränsat till:
- Krutvapen
- Explosiva medel
- Kol, malm, mineraler och metaller
- Alkemiska lampor
Import
Tekozads primära import är matartiklar till deras invånare och slavar eftersom de har svårt att själva producera den mängd de behöver. Matartiklar, medicin och läkekonst importeras främst från Rasvania, textilier och kläder främst från Viveira.
Styrelseskick
Tekozad styrs av det Teknokratiska rådet. Rådet beslutar bland annat om finansiering till forskningsprojekt, produktionsordrar till fabriker, fördelning av alver till olika projekt, och handelsavtal med utomstående nationer.
Rådsmedlemmarna utses vart sjunde år genom en omröstning där alla kandidater först behöver genomgå ett prov. De 383 bästa presenterar sedan sin bästa intellektuella egendom, varpå en omröstning görs och 101 individer utses till rådsmedlemmar.
Alla medborgare i Tekozad har rätt att genomföra provet och sedan vara med i omröstningen, men det är framförallt orcher som väljs in i rådet. Det sitter sällan fler än fem människor i rådet samtidigt.
Rådet styrs av tre sammankallande individer, som också har huvudansvaret för varsin stad och flertalet arbetsgrupper. I omröstningar är deras röster dock värda lika mycket som övriga rådsmedlemmars.
Egendom
Äganderätt är ett abstrakt koncept för en tekoz, där det enda föremål där det egentligen spelar någon roll vem som äger vad är intellektuell egendom, alltså uppfinningar, konstverk, patent och liknande. Huruvida någon lånar din skål, hammare eller bok är irrelevant, men nåde den som stjäl skisserna till ditt forskningsprojekt.
Patent
I Tekozad innebär ett Patent framförallt att uppfinnaren får ett formellt erkännande som upphovsmakare till uppfinningen eller konstverket. Patentinnehavaren är också den som förväntas överse eventuell produktion av produkter i samråd med det Teknokratiska Rådet.
Patent regleras av Patentnämnden, vilket är ett utskott i landets Phimis-tempel som på uppdrag enligt en tekozadisk grundlag hanterar och administrerar ansökan om patent. Patent är enskild egendom och om patentinnehavaren dör innan patentskyddet på 83 år löpt ut övertas patentet av kollektivet.
Utbildning
Det finns en obligatorisk grundskola som säkerställer de grundläggande kunskaperna för att bli en god fabriksarbetare. Detta inkluderar läs- och skrivkunskaper, grundläggande kemi, säkerhetslära, logik och matematik.
Högre utbildning i Tekozad sker på något av landets akademier tillika forskningsinstitut. Högre utbildning kräver ett stipendium från det Teknokratiska Rådet, vilket kan förtjänas genom att utmärka sig på det årliga provet som görs.
Utbildning på en akademi lägger grund för ett arbete inom forskningssektorn långt bort från produktionsleden, och kan så småningom leda till en plats i det Teknokratiska Rådet.
Sexualitet och samlevnad
Tekozader lever i polygama kollektiv där orgier är vanliga och släktlinjer är komplicerade. Romantiska relationer sker kors och tvärs och begränsas inte av kollektivtillhörigheter. Kollektiven är detsamma som familjen för en tekoz, och alla i ett kollektiv förväntas gemensamt ta ansvar för alla andra.
Äktenskap i Tekozad är ett juridiskt kontrakt som formellt inkluderar en i ett kollektiv. Bröllopsfester blir ofta ett stort spektakel och och pågår i regel i lika många dagar som antalet personer som ingår i äktenskapet. Den längsta bröllopsfesten i Tekozads historia varade i 105 dagar och bildade det kollektiv som nu kontrollerar nästan hela landets brytning av stenkol.
Barn tillhör det kollektiv de föds in i, fram tills att de gifter in sig i något annat kollektiv.
Namnkultur
I regel används orchisk namnkultur på alla födda i Tekozad, även på människor och alver. Det finns ingen form av könskodad tradition i namnen. Efternamn bestäms av den medlem av kollektivet med mest status och får sedan prefixet ‘Ro’. Börjar föräldrarnas förnamn på en vokal plockas denna bort.
Ett barn som hittas utan föräldrar får sitt efternamn efter staden de hittades i. Att lämna bort ett barn anses väldigt ofint och är inte socialt accepterat att göra, så de flesta föräldralösa barn är resultatet av misslyckade experiment som dödat föräldrarna.
Namnexempel:
- Izraun Rokhibi (Barn till Khibi)
- Navud Rozraun (Barn till Izraun, I:et försvinner därmed i efternamnet)
- Zaka Rozvrolith (Föräldralöst barn hittat i Ezvrolith)
Förslag på namngeneratorer hittar du här och här.
Kläder, föremål och utseende
Klädskicket i Tekozad är alltigenom praktiskt i slitstarka material och med många fästen och fickor för bruksföremål och verktyg. Skyddsutrustning såsom glasögon, handskar och olika former av förkläden används även till vardags som en form av mode. Detaljer får gärna användas för att visa upp vilken yrkesgrupp eller särskilt kunskapsområde man arbetar inom men ska inte hindra att arbetet utförs. Då de flesta yrken arbetar med någon form av maskiner är kugghjulet den absolut vanligaste detaljen man ser i kläderna hos en tekoz.
Läder är inget ovanligt, antingen som en del i skyddsutrustning eller som en framstående del av klädseln. Det förekommer läder både från djurskinn, och från svamp som framställs genom en komplicerad process.
Folkslag i Tekozad
Majoriteten av alla invånare i Tekozad är orcher och samhället är byggt av och för dem, följt av en stor mängd alvslavar. Människor är inte ovanliga, men heller inte särskilt vanliga.
Alver i Tekozad
Alvslavar är allmänt förekommande och vedertagen del av vardagen i Tekozad. Det är till största del alver som sliter i gruvorna, fabrikerna, och svampfarmerna. De flesta alver lever hela sina liv organiserade i ett arbetslag som leds antingen av en orch eller en människa. Alver har inga rättigheter i Tekozad och kan heller inte gifta sig. De får heller inte ledigt för att festa.
Människor i Tekozad
Människor i Tekozad är en klar minoritet i förhållande till orcherna, och färre än alverna i antal men med betydligt större rättigheter och möjligheter. En människa i Tekozad har rätt att gifta sig, utbilda sig och kan bli anställd och avlönad. De behandlas i princip som sämre orcher, eftersom de, enligt orcherna själva, inte är lika intelligenta som de. De leder sällan forskningsprojekt, men kan exempelvis få ansvaret över en bondgård eller en arbetsgrupp alver. En människa syns dock väldigt sällan som chef eller i någon annan högre maktposition.
Religion
Den primära guden som tillbes i Tekozad är Phimis, kunskapens gud. Det finns alltid en böneplats i en fabrik eller ett forskningsområde, och ett större tempel per stad. Det är också templen som hanterar och administrerar patentansökningar.
Religionsutövandet är väldigt vardagligt, inför ett experiment läggs ofta en snabb bön om att det ska lyckas, och en skiss på en maskin som visat sig fungera lämnas till ett av Phimis tempel som tack för lyckat experiment.
Det största templet, mest känt som 'Arkivet', ligger i Ezvrolith. Templen i Izdami och Aukrai skickar med jämna mellanrum alla gåvor som offrats till Phimis till Ezvrolith för att arkiveras där.
Magi och Alkemi
Tekozad har inga formella kopplingar till Silverhäraden och har inte heller några egna magiutbildningar. Magiker är något som i bästa fall ses ned på, och i värsta fall föraktas. Tekozer som genomgår ett Uppvaknande tas hand om av sina kollektiv och utbildas i smyg, tvingas dölja sina krafter eller gå i exil.
Det har nyligen påbörjats försök att ändra synen på magi genom att grunda en Teknomagi-akademi, där tekozadiska magiker ska kunna utbildas i att förstärka teknologi med sina magiska krafter.
Till skillnad från magiker har alkemister i regel ett gott anseende i Tekozad. Alkemi sker på storskalig nivå och producerar stora mängder preparat som framförallt används i andra produktionskedjor internt i landet.
Stora alkemiska labb med komplicerade maskiner som förflyttar vätskor och ingredienser är vanligt förekommande, även om det alkemiska resultatet sällan briljerar på något plan. En alkemist som sitter hemma i källaren och brygger alkemiska brygder döljer antagligen något, och brygderna går därmed inte att lita på.
Militärmakt
Tekozad har en liten men professionell armé som är väldigt vältränad och utrustad med den senaste vapenteknologin i landet, vilket tillsammans med den bergiga geografin och samarbetet med Rasvania låter dem matcha nästan vilken invasion som helst från Imperiet. Den lilla stående armén förstärks i krigstid av ett hemvärn (de flesta tekozer vet hur de ska hantera en vanlig musköt) som försvarar bergspass och tunnlar som den reguljära armén inte kan ta hand om.
18 år innan Den Garonska tideräkningen upprättades en militärallians med Rasvania som innebär ett gemensamt försvar vid händelse av invasion från andra sidan bergen.
Pågående Konflikter
Teknomagi
Ett par kollektiv har gått samman och försöker få igenom sitt förslag om en Magiakademi, där tekozadiska magiker utbildas i teknomagi - kombinationen av teknologi och magi.
Många, inklusive det nuvarande Teknokratiska Rådet är dock fortfarande mycket skeptiska till magi, och motsätter sig försöken.
Det okända djupet
Ingen vet vad som gömmer sig i djupet av grottorna och tunnlarna, och ingen vill heller veta vad som egentligen finns där. Varje år beordrar det Teknokratiska rådet att fler och fler tunnlar spärras av från de underjordiska vägarna. Det går rykten om att grupper av monsterjägare (under löften om guld och rikedomar) skickas in i dessa tunnlar men förbjuds att tala om vad de mött i mörkret.
Bristen på mat
Tekozad har svårt att odla den mängd föda som går åt för att förse sin befolkning, och är beroende av handel med andra länder. När deras skördar sinar, sinar också tillgången till Tekozad, vilket leder till ständig oro hos den växande befolkningen.
Föräldralösa barn
Antalet gatubarn har ökat drastiskt de senaste åren i städerna. Det som kännetecknar dessa barn är att de inte vet om sitt namn och det Teknokratiska rådet har organiserat byggandet av ett antal barnhem. Det går misstankar om att dessa föräldralösa barn är resultatet av misslyckade experiment från förbjuden forskning.