Caphar

Från Grågripens Fiktion
Version från den 1 september 2023 kl. 19.26 av Sayla (diskussion | bidrag) (Formatering.)

Caphar är en del av Det Garonska Imperiet och gränsar mot Cordotiva i söder, Romembergh och Zelicáj i öster, och bergskedjan i norr som utgör Viveiras södra gränstrakter.

Caphar har inte avskaffat traditionen att hålla alver som slavar. Auktioner där alver säljs till högstbjudande är lika vanliga som andra boskapsauktioner. Fria alver är i stort sett obefintliga i landet.

Geografi

Caphars klimat är varierat och subtropiskt vid kusten med heta, torra somrar och milda, fuktiga och kalla vintrar, men förhållandena kan vara mycket strängare i det torrare inlandet. Terrängen inåt landet är ojämn, med många platåer och djupa raviner. Caphar har en lång historia och flera av dess ståtliga städer är byggda på ruiner från alvimperiet och var länge den viktigaste knutpunkt för handeln med De Västra Rikena innan Tekozad byggde sina tunnlar genom bergen. Landets största stad Capha är ett underverk huvudsakligen uppfört i marmor.

Caphar har sin beskärda del av monster och har särskilt problem med förrymda djinns, daevas och vandöda som använts för beskydd eller hämdaktioner inom det stora spelet. Ofta anlitas utomstående monsterjägare från andra länder än Caphar som tvingas ta sina uppdrag från statligt sanktionerade gillen.

Kultur och Samhälle

För utomstående som inte vet bättre kan Caphars samhälle framstå som ett under av effektivitet, bildning och ordning. Brottslighet verkar knappt existera och handeln sköts bekymmersfritt. Men detta är i mångt och mycket en fasad och under ytan kokar det av missnöje, korruption och fruktan ibland dess medborgare.

Det stora spelet

Caphar styrs av en senat vars maktfullkomliga poliskår, Custodias, upprätthåller ordningen med hjälp av godtyckligt övervakande av invånarna, censur, frihetsberövande, angiveri och även tortyr och avrättningar. Även om lagar och regler finns (Caphar är till och med kända för dem) så skyddar dessa inte de vanliga medborgarna utan endast senatens elit. Caphars samhälle kretsar kring maktkampen mellan ett antal politiska grupperingar som genom ränkspel och förräderi är ständigt skiftande - Det stora spelet.

Dessa grupperingarna är inte bundna till vissa släkten såsom adelsätterna i De Västra Rikena eller övriga delar av imperiet, utan är en komplex väv av familjer, kulter, ordnar, gillen och andra sammansvärjningar som mer ofta än inte verkar i det fördolda och där alla försöker vinna makt åt sig själv och sina närmaste. Antingen är den som lever i Caphar beredd att 'klättra stegen' till varje pris, och överleva i en ständigt föränderlig maktstruktur, eller gå under. Att kunna lita på någon annat än de absolut närmaste är inte en självklarhet i Caphar och angiverikulturen är utbredd och belönas väl av Custodias.

Att ha en rang inom polisväsendet, militären eller det politiska maskineriet är åtråvärda statussymboler i Caphar. Alla medborgare förväntas delta i en två-årig värnplikt vid 12 års ålder och tävlan är stor om att få en officers- eller administrativ stabtjänst som kan ge fördelar senare i livet.

Styrelseskick

Caphar styrs formellt av en meritokratiskt utsedd senat som leds av en Consul. I verkligheten är senaten genomkorrupt och dess representanter är endast galjonsfigurer utan någon verklig makt. Consuler byts ut, lönnmördas och försvinner med jämna mellanrum – den verkliga makten ligger i senatens ständigt pågående och dolda inbördeskrig. Även om dödsfall inom politiken inte är så vanligt förekommande, är det mer vanligt med exil, förvisning, och inlåsning i fängelsehålor med ursäkter om illojalitet och förräderi mot nationen. De som förlorat i det stora spelet blir ofta utväxlade som fångar mot tidigare förlorare och spelet fortsätter. Det politiska landskapet i Caphar är förrädiskt, ständigt skiftande och det finns fler partier och falanger än vad någon kan hålla koll på. Särskilt eftersom många av dem är hemliga och verkar i det fördolda.

Sexualitet och Samlevnad

Kunskap är makt, och vem du älskar kan vändas emot dig i en handvändning. Det är en illa dold hemlighet att Custodia upprätthåller ett familjeträd som omfattar en ansenlig del av befolkningen. För den som klättrar stegen är familjeband och giftermål en statusfråga och ett maktmedel, många av de stora falangerna inviger endast de som kan bidra med resurser till det stora spelet och där är val av partner viktigt. Familjemedlemmar är ofta de första som letas upp av Custodias. Kärlek i Caphar blommar bäst i det fördolda och unga gifter sig ofta i hemlighet tills de kan säkra sin position i samhället och då annonsera sitt äktenskap öppet.

Religion

Den enda gud som är uppmuntrad att tillbe offentligt i Caphar är Langisele. Tillbedjan leds lika mycket av särskilda ämbetspersoner från senaten som av caedux. Att tillbe andra gudar i Pantheonen eller Inevecti är små uppror som medborgare i Caphar unnar sig i det fördolda.

Caphars ärkecadeux har alltid tillhört Langisele.

Magi och Alkemi

Magi och alkemi är vanligt i Caphar men brukas sällan öppet. Silverhäraden är etablerad men verkar i det fördolda för att undvika att bli en del av det stora spelet. Häraden är väl medvetna om korruptionen i senaten och värdet av en magiker i koppel.

På samma sätt är alkemi likväl värdesatt som en åtråvärd kunskap och ett viktigt hantverk, men alkemister håller sig gärna dolda och hyr ut sina förmågor till väl utvald klientel och högsbjudanden.

Det ryktas om att hemliga sällskap i Caphar söker upp nyligen uppvaknade magiker och lär upp dem på egen hand utanför Häradens kontroll.