Tekozad

Från Grågripens Fiktion
Version från den 6 september 2023 kl. 14.57 av ChristofferSvensson (diskussion | bidrag) (länkade till Vildmarken)

Tekozad är en del av De Västra Rikena och gränsar mot Rasvania i norr, Telam, Gara, och Nexalia i söder, och Taronne och Viveira i väst. Tekozad är till stora delar beläget i den bergskedja med skär igenom kontinenten mellan De Västra Rikena och Det Garonska Imperiet. Klimatet är varierat och fram tills bergskanterna finns det odlade marker och skogar men låglandet består mest av fjäll och obefolkade dalgångar. Blommor växer långt över snögränsen i Tekozad. Landskapet genomkorsas av vattendrag och floder som leds in i dammar och slussar som en del av landet välutvecklade system av vattenkraft.

Geografi

Tekozads har tre större städer som alla ligger högt upp i bergen och till stora delar under jord. Huvudstaden Ezvrolith ligger i bergen vid sjön som angränsar till Vildmarken. De två andra städerna Izdami och Aukrai ligger djupt inne i bergen. Tunnlar löper i bergen mellan städerna och till handelsposter i Gara, Romembergh, Telam och Rasvania.

Ezvrolith är den äldsta och största av Tekozads städer, och rymmer många av landets stora laboratorier och verkstäder. Många av landets industriella- och tekonologiska framsteg härstammar från Ezvrolith. Ezvrolith är även huvudsäte för det Teknokratiska rådet som styr över Tekozad.

Mer information om Tekozads städer och vattendrag finner du här!

Kultur och Samhälle

En central del av kulturen i Tekozad är de kollektiv som uppstår genom månggifte. Tekozader har inget privat ägande utan delar allt genom det kollektiv de tillhör. Detta betyder inte att allt alltid delas lika. De med högre social status har oftast ett stort inflytande över hur ägodelar ska fördelas i kollektivet, vilket arbete som ska planeras och hur det ska utföras. Tekozader som lever utanför ett kollektiv är ovanliga och har ofta tvingats till någon form av exil.

För utomstående kan tekozader framstå som mycket givmilda, men också lätta att förolämpa, oförlåtande och med dåligt lynne. Betydelsen av gåvor kan göra det svårt för de som saknar en insikt i hur systemet fungerar för att idka handel med tekozader. Medlare (främst från grannlandet Rasvania) är högt skattade av köpmän som handlar med landet. Det är ovanligt att se en tekozad utanför sitt hemland som inte är ledsagad av en medlare.

Handel och Gåvor

Även om en del monetära medel och byteshandel förekommer så är Tekozad främst en gåvoekonomi. Utbytet av varor och tjänster mellan individer och kollektiven styrs framför allt av ömsesidiga moraliska regler kring givmildhet. Det förväntas att mottagaren är införstådd i vilken gengåva som kan förväntas, men sådana krav förblir alltid outtalade. Givandet av gåvor har alltid en innebörd utöver själva gåvan, och används för att etablera nya och stärka gamla sociala band. Sättet som gåvan ges på kan ha flera betydelser och kan antyda en vilja till fortsatt vänskap, lojalitet, men också vara förolämpande, uttrycka förakt eller misstro.

Det förväntas särskilt av de som vill behålla eller skaffa sig högre status att ge gåvor som gynnar det allmännyttiga, såsom att upprätthålla viktig infrastruktur eller industrier. Vare sig dessa är rent materiella eller att de bidrar med sin arbetskraft och kunnande.

Fattiga tekozader och de av lägre status förväntas be om gåvor när de behöver dem och fastnar lätt i en kamp om att överträffa varandra i att ge tillbaka för att undvika skam och stigma.

Men givmildheten har en mörk sida. Även om tekozader gärna beskriver sig som ett folk som hyllar det praktiska, utveckling och nytänkande, så är sanningen mer nyanserad. Det överhängande grova arbetet med att bygga de underjordiska städerna och driva industrier görs av slavar - främst alver. Tekozad gör en stor skillnad på medborgare och arbetare, där majoriteten av alla medborgare är orchfolk (med ett fåtal människor).

Patent

Ett undantag till det gemensamma ägandet inom kollektiven är de patent en individ kan hävda för sina uppfinningar. Patent för tekozader är något heliga, och det säkraste sättet att öka sin status i samhället är att erhålla ett patent och ge detta som gåva till andra.

Patent godkänns och arkiveras av en caedux i något av landets Phimis-tempel, och respekteras av allmänheten.

Dygnsrytm

På grund av bristen på solljus finns inte dag och natt som koncept i städerna i Tekozad på samma sätt som på landsbygden, utan arbete pågår dygnet runt i åttatimmarsskift där åtminstone ett block förväntas ägnas åt vila.. Ofta anordnas extra lediga dagar inom kollektiven för bröllopsfirande, ett produktivt år eller att en av deras medborgare erhållit ett särskilt statusfyllt patent.

Alvslavar är anmärkningsvärt undantagna skiftsystemet och det är vanligt att fabriksarbetande alver arbetar 10-16 timmar. Slavar ges i regel inte heller ledigt vid högtidsfiranden.

Sexualitet och Samlevnad

Tekozad har ett mycket sexpositivt samhälle där orgies är vanligt och släktlinjer är komplicerade. Polygami är mer regel än undantag och månggiften normen. Romantiska relationer är inget ovanligt men behöver heller inte ha någonting med äktenskap att göra.

Äktenskap i Tekozad är ett rent juridiskt kontrakt som innebär att parterna delar på sin egendom. Alla som ingår i det kollektiv som blir av äktenskapet har därmed rätt att byteshandla med det som ägs inom äktenskapet så länge övriga godtycker. Forskning förblir ofta enskild egendom genom patent. Barn som föds i ett äktenskap får tillgång till äktenskapets egendomar från och med att de är myndiga.

Bröllop innebär i Tekozad att det blir en stor bröllopsfest (som också är ett av få legitima sätt att slippa undan att arbeta i ett par dagar).

Bröllopsfesten pågår i regel i lika många dagar som antalet personer som ingår i giftermålet. Den längsta bröllopsfesten i Tekozads historia varade i 105 dagar och bildade det kollektiv som nu kontrollerar nästan hela landets brytning av stenkol.

Religion

Den primära guden som tillbes i Tekozad är Phimis och det finns ett stort tempel i Ezvrolith tillägnat hen. Templet låg tidigare i Izdami men flyttades på grund av den explosiva karaktär staden har.

I regel finns ett mindre tempel i varje verkstad, forskningslokal eller laboratorie.

Religionsutövandet är väldigt vardagligt, inför ett experiment läggs ofta en snabb bön om att det ska lyckas, och en skiss på en maskin som visat sig fungera lämnas till ett av Phimis tempel som tack för lyckat experiment.


Magi och Alkemi

Magiker är något som i bästa fall ses ned på, och i värsta fall föraktas. Användning av magi anses vara en primitivt och ociviliserat. Det finns inga magikerskolor i Tekozad och landet har inga formella kopplingar till Silverhäraden. Tekozader som Uppvaknar tas om hand av sina kollektiv och tvingas dölja sina krafter eller gå i exil.

Alkemister har ett gott anseende i Tekozad.. Alkemi sker på en skala ohörd om i övriga delar av kontinenten.

Stora alkemiska labb med komplicerade maskiner som förflyttar vätskor och ingredienser är vanligt förekommande, även om det alkemiska resultatet sällan briljerar på något plan. En alkemist som sitter hemma i källaren och brygger alkemiska brygder döljer antagligen något, och brygderna går därmed inte att lita på.


Pågående Konflikter

Det okända djupet

Ingen vet vad som gömmer sig i djupet av grottorna och tunnlarna, och ingen vill heller veta vad som egentligen finns där. Varje år beordrar det Teknokratiska rådet att fler och fler tunnlar spärras av från de underjordiska vägarna. Det går rykten om att grupper av monsterjägare (under löften om guld och rikedomar) skickas in i dessa tunnlar men förbjuds att tala om vad de mött i mörkret.

Bristen på mat

Tekozad har svårt att odla den mängd föda som går åt för att förse sin befolkning, och är beroende av handel med andra länder. När deras skördar sinar, sinar också tillgången till Tekozad, vilket leder till ständig oro hos den växande befolkningen.