Frågor och Svar
Introduktion
På denna sida hittar du information och svar på frågor som inte riktigt passar in någon annanstans på Wikin. Det är dels ett frågebatteri som Fiktionsgruppen har satt ihop och dels frågor som inkommit från medlemmar.
Frågor & Svar
Läskunnighet?
För att vara en värld inspirerad av vår världs 1650-1750 så är läskunnigheten väldigt hög i Ekaya. Utgångspunkten är att samtliga karaktärer och NPC's kan läsa, och att det är ett aktivt val i karaktärsdesign att INTE kunna det.
Matematik?
Matematiken är ungefär lika framskriden som den var i stora delar av världen under 1700-talet, och din karaktär får vara precis så bra på matematik du önskar.
Med ovan sagt, om det skulle råka refereras till en matematisk formel, term eller liknande som inte existerade under 1700-talets första hälft så är det inget att hänga upp sig på.
Vad heter världen/kontinenten?
Den kända världen, som i nuläget utgörs av en kontinent med lite öar runt omkring, heter “Ekaya” både IN och OFF.
Vilket år är det i fiktionen?
Kort svar: Året i verkligheten minus 1500: 524 Längre svar: För närvarande är det år 524 i fiktionen och räknas från grundandet av Garonska Imperiet. Vilken tideräkning som användes före det är oklart och till största del irrelevant. Ett år i Grågripen-världen är uppbyggt på samma sätt som ett år i vår värld: 12 månader, 365 dagar. Månaderna har i nuläget inga namn, utan benämns helt enkelt med siffran. “Andra månaden”, “Månad 3”, etc. Skulle någon råka säga “april” eller liknande så är det inte hela världen. Detta innebär att året i världen alltid kommer att vara vår världs år minus 1500. Ex. I år är det 2024 och i fiktionen är det 2024 - 1500 = 524, nästa år är det 2025 och i fiktionen 525.
Vilken teknologi existerar?
Generellt existerar i Grågripens värld all teknologi som existerade i vår värld under början/mitten av 1700-talet. Tryckkonsten, slag- och flintlåspistoler, etc etc. Den industriella revolutionen har ännu inte påbörjats. Revolvrar, semiautomatiska krutvapen, ånglokomotiv och liknande existerar inte. Utöver det som under mitten av 1700-talet existerade, existerar även följande:
- Säkerhetständstickan. Säkerhetständstickan har utvecklats och tagits fram och existerar som ett rimligt sätt att tända levande lågor. Detta är en ren OFF-bekvämlighet för att lajvare ska slippa black boxa eller metaspela kring tändandet av levande ljus.
En del mer avancerad teknologi som i vår värld hade krävts elektrisk drivkraft, men som i Grågripen drivs av ångteknologi (Steampunk). Samtliga av dess tillämpningar kommer att avgöras på enskild basis och är främst upp till varje arrangör (i samråd med fiktionsgruppen) att avgöra. Här kommer så småningom finnas en lista över specifik teknik som har frågats om och tagits ställning kring. Om du undrar över något specifikt som inte finns i denna lista, vänligen maila till gragripenfiktion@gmail.com
Vilken medicin existerar?
IN är medicinvetenskapen i princip identisk med den som fanns i vår värld (hela vår värld) under mitten av 1700-talet. Om det fanns i vår värld då så finns det i Ekaya, om det fanns men hade blivit motbevisat i vår värld, så finns det och är motbevisat i Ekaya, om det ännu inte upptäckts i vår värld så har det ännu inte upptäckts i Ekaya. Utöver detta så finns det även möjlighet att läka skador och sjukdomar med hjälp av alkemi och mirakel. Här kommer att finnas en lista över specifik medicin som har frågats om och tagits ställning kring. Om du undrar över något specifikt som inte finns i denna lista, vänligen maila till gragripenfiktion@gmail.com
Hur fungerar pengar och handel?=
Den kompletta informationen om Pengar, handel och så vidare finns här. Kortfattad info följer nedan. Ekaya använder primärt Koppar-, Silver- och Guldmynt för handel. 1 Guld = 10 Silver = 100 koppar. Pengarna exakta värde är fluktuerande och föränderligt, men en enkel minnesregel är att 1 koppar motsvarar cirka 10 SEK i verkligheten. Det finns inte mycket som går att köpa för endast 1 koppar, men myntet är inte heller helt utan värde. Mer om pengar och handel finnas att läsa här.
Vilka kläder får man ha?
Grågripens lajvvärld har en mängd varierande kulturella och estetiska uttryck och detta avspeglas naturligtvis i dräktskick och kläder. Olika länder drar inspiration från olika platser och tider i vår värld, men generellt är alla kläder, accessoarer och dräkter från 1000-talet till mitten av 1700-talet godkända att inspireras av. Var dock noga med att fundera och reflektera över vilken verklig kultur du drar inspiration från och huruvida det är lämpligt för dig att göra. Kulturell appropriering är en komplex och viktig fråga, och vi måste alla ta vårt ansvar att vara respektfulla mot verkliga kulturer. 'Tillåts inte:'Fet text - Viktorianskt dräktskick - Regency era
Regler och Riktlinjer
Ju mer i linje med de material, snitt, tekniker och stilar som fanns tillgängligt på mitten av 1700-talet och bakåt i tiden, desto bättre är det. Med det sagt så är detta en fantasykampanj och historisk korrekthet är därmed inte en prioritet. Kreativitet i kläder och dräkter är inte bara accepterat, det är uppmuntrat! Nedan följer lite riktlinjer för olika klädesplagg, och olika delar av klädesplagg.
Byxor
- Inte godkänt: Jeans. Synliga dragkedjor/blixtlås. Moderna mjukisbyxor. Velour. - Godkänt: Diskreta bomullsbyxor, Linnebyxor, yllebyxor. - Pluspoäng: Historiskt inspirerade snitt, material och design.
Skor
- Inte godkänt: Sneakers, Gymnastikskor och liknande i grälla färger. - Godkänt: Moderna, diskreta kängor. Semi-moderna skor som täcks med galoscher i läder, ylle eller linne - Pluspoäng: Historiskt inspirerade skor, stövlar eller kängor OBS. Fotriktiga skor är superviktigt för en optimal lajvupplevelse, och den del av dräkten där vi är beredda att göra mest avkall på immersion.
=Blixtlås
- Dolda blixtlås är okej. - Synliga blixtlås/dragkedjor är inte okej.
EVA foam/Worbla/etc
Generellt sett inte godkänt. Specialfall kan och kommer förekomma, i synnerhet på NPCor/Monster och liknande. Om den täcks med tyg eller liknande, så kan undantag göras. Upp till varje arrangör, i samråd med Fiktionsgruppen.