Aspekterna

Från Grågripens Fiktion

Aspekter är olika sätt som magi uttrycker sig på. Klassificeringssystemet är skapat av Silverhäraden efter århundraden av forskning och debatt. Aspekterna är inte satta i sten, och senast för dryga hundra år sedan så gav Silverhäraden den officiella nyheten att Sinne och Känslor är två olika aspekter, något som fortfarande debatteras inom organisationen. Det finns även vissa magiker som argumenterar för att det finns fler än de officiella tolv aspekterna.

Aspekterna delas av Silverhäraden in i tre kategorier: primära, kaotiska, och förbjudna.

Primära

De primära aspekterna är starkt kopplade till de fyra elementen Eld, Jord, Luft och Vatten. De anses vara stabila och konstanta, och de är den första typen av magi som Silverhäradens noviser får lära sig att använda. Silverhäradens fyra skolor har tagit sina namn från de primära aspekterna, men samtliga skolor lär ut samtliga fyra aspekter. Exempel på novisers träning kan vara att förvandla vatten till ånga eller lyfta ett papper med hjälp av vind. Med träning kan de primära aspekterna användas med förödande kraft - exempelvis genom ett blixtnedslag, en jordbävning, eller en svallvåg.

Det sägs att den elementära kraften var den första som magikerna från forntiden kunde tämja, och det är fortfarande den typ av magi som absolut flest magiker är kapabla av idag.

Ofta kan de primära elementen kombineras med olika effekter som resultat, och det finns magiska effekter som kan uppnås av mer än en aspekt, som till exempel blixtar som lyckats frammanas både med eld- och luftaspekten.

Eld

Eld ses ofta som den mest oberäkneliga av de primära aspekterna, och kan orsaka stor skada. Stereotypen av en eldmagiker är passionerad, impulsiv och beslutsam. Eld är sällan den första primära aspekten som lärs ut, men den räknas som oumbärlig för de allra flesta magiker.

Eld är inte bara flamman, utan även hetta. Med hjälp av eld kan brasor tändas, men aspekten kan också användas som ljuskälla, eller för att värma mat och dryck. För mer avancerade magiker kan den naturligtvis även användas för att åstadkomma ofantlig förstörelse. Historier förtäljer om stridsmagiker som kontrollerar stora eldklot på slagfälten, men också eldmagiker som hjälpt till att stävja skogsbränder.

Jord

Jord brukar kallas den stabilaste aspekten, och det är vanligt att jordmagiker agerar stabilisatorer och batterier för stora ritualer för att försäkra framgång. Stereotypen av jordmagiker är att de är envisa, jordnära, och uthålliga. Ibland karakteriseras aspekten som orörlig sten, och ibland som levande växter.

Som med de övriga primära aspekterna används jord ofta inom direktmagi. En extrem version av detta är lokaliserade jordbävningar eller magiker som kan låsa fast folks fötter i marken. Jordaspekten är även vanlig för att göra en svärdsegg temporärt slö - något som används vid fäktningsövningar.

Luft

Luftaspekten är föränderlig och konstant i rörelse, samtidigt som den är en vital del av allt levande. Luftmagiker kan framkalla och kontrollera vind - allt från en liten pust till orkaner med tillhörande åska och blixtar. De kan även påverka levande varelsers andning, både positivt och negativt. Stereotypen om luftmagiker är att de är flyktiga, innovativa, och självständiga.

Vissa skepp anställer en vindmagiker för att säkerställa att de har vind att segla med, speciellt när tiden är av vikt. Många seglare är dock vidskepliga och misstror magikerna, speciellt då de även har förmågan att framkalla stormar och blixtar - och därmed ibland beskylls när dessa uppstår naturligt.

Vatten

Vatten är ett flexibelt element, och anses ofta vara den mest nybörjarvänliga av de fyra primära elementen. Aspekten, som sina primära syskon, har många applikationer. Några populära varianter är att skapa ånga, dimma, eller is, samt för att rena. Vatten är den aspekten som framför allt används för att nullifiera gift och alkemiska preparat, och för de magiker som tjänstgör som hovmagiker är detta en återkommande uppgift. Stereotypen av en vattenmagiker är att de är känsliga, intuitiva, och flexibla.

Rinnande vatten, såsom floder och bäckar, besitter mycket naturlig kraft och används ofta i ritualer. De magiker som forskar om Trådar och Knutpunkter har hittat flera kopplingar mellan Trådar och vattendrag, samt större sjöar och Knutpunkter.

Kaotiska

De kaotiska aspekterna – Blod, Känslor, Sinne, och Stjärnor – är mer ostabila och därför svårare att tillgå och kontrollera. De kräver fokus och hängivenhet för att kunna användas och det finns magiker som ägnar hela sitt liv åt att studera de kaotiska aspekterna. Det är tack vare dessa lärda som genom historien har forskat på detta som gör det möjligt för dagens magiker att specialisera sig på en av de kaotiska aspekterna. Generellt studeras de kaotiska aspekterna av en Magus som redan genomgått sin grundläggande utbildning (licensiering) och som nu vidareutbildar sig.

Blod

Med blodsmagi kan magikern påverka den levande kroppen och alla dess funktioner. Blodsmagikern kan således tvinga den levande kroppen att utföra saker den inte är designad för, men det kommer ofta med ett pris, både för personen som utsätts för magin och för blodsmagikern själv. Magiker som använt mycket blodsmagi kan uppleva att de åldras snabbare, såsom gråa hår eller rynkor som uppstår i förtid.

Blodsmagiker kan spåra individer vars blod de har tillgång till över långa distanser, och detta blod kan även användas för att förhäxa individer långt bortom magikerns normala räckhåll.

Blodsmagi är den enda typen av magi som kan närma sig helande genom att tillfälligt stoppa förblödning, men det är en oerhört komplicerad procedur som är högst ineffektiv om man jämför med mirakelförmågorna hos Caedux och Paladiner.

Känslor

Under en längre tid gjorde Silverhäraden ingen skillnad mellan aspekterna Sinne och Känslor, men efter Rektor Tana Podaravon av Akademie Wolkenklangs avhandling på ämnet så utlyste Silverhäraden år 416 att de bör anses två olika aspekter.

Aspektens främsta användningsområdet är att påverka känslor, antingen hos folk, bestar, eller monster. Många magiker använder detta för att lugna ner och de-eskalera situationer, men det finns dem som använder det motsatta och kan pumpa någon full av aggression eller sorg. Känslomanipulation kräver dock mycket energi och en pågående påverkan. Mycket få magiker är kapabla att helt ändra någons sinnesstämning mer än temporärt.

Sinne

Sinnesmagi rör saker som minnen och tankar. Den mest kända applikationen av sinnesmagi är sanningsmagi - magi som kan tvinga personer att tala sanning. Vissa magiker kan tvinga subjekten att berätta allt de vet om ett visst ämne, medan andra enbart kan säkerställa att de inte ljuger.

En annan tillämpning av sinnesmagi är minnesradering. Ekayas magiker kan inte, i alla fall inte utan Älvkonst, plantera falska minnen, men erfarna sinnesmagiker kan radera specifika minnen. Detta lämnar en minneslucka hos offret, och det kräver en stor skicklighet för att magikern inte ska lämna tydliga spår efter sig.

Under en längre tid gjorde Silverhäraden ingen skillnad mellan aspekterna Sinne och Känslor, men efter Rektor Tana Podaravon av Akademie Wolkenklangs avhandling på ämnet så utlyste Silverhäraden år 416 att de bör anses två olika aspekter.

Stjärnor

Stjärnaspekten härstammar från Astralas och det är en vedertagen teori att den ankom till Ekaya via ett stjärnfall för tusentals år sedan. Kopplingen till Astralas består, och det är från Stjärnfälten som Astralvandring har fått sitt namn. Med otalet världar som finns bortom Astralas så är stjärnaspekten en populär aspekt att studera bland de kaotiska, men det gör den inte mindre farlig. Många magiker har förlorat sig själva när de har studerat det vidsträckta mörkret på himlen.

Stjärnaspekten används av de magiker som vill spå om framtiden. Det är långt från en perfekt vetenskap, men erfarna magiker och siare tycker sig kunna använda stjärnorna i Astralas för att kunna förutspå vad som komma skall. De kan använda sig av till exempel ja/nej-dikotomin av en pendel, bildassociationer med kort, eller abstrakta syner i stigande rök. I dessa kretsar är det inte ovanligt att Astralas benämns som Gudarnas Vävstol.

Förbjudna

De förbjudna aspekterna (Demon, Död, Korruption, och Älvkonst) är, som namnet antyder, förbjudna att studeras av olika anledningar. De anses antingen för farliga och nästintill omöjliga att kontrollera, eller så gör deras icke-mänskliga ursprung dem oberäkneliga till den grad att det inte är värt risken. Silverhäraden lär inte ut om dem, och arbetar aktivt för att hitta och förgöra dem som försöker sig på att studera dem. De flesta paktmagiker har bundit sig till en varelse som är kopplad till en av de förbjudna aspekterna.

Demon

Demonaspekten finns inte naturligt i Ekaya, utan härstammar helt från Ínuast och dess invånare. De flesta demoner besitter någon form av naturlig magi, men hur kraftfull den är varierar beroende på vilken typ av demon det är, och individen. De kraftigaste demonerna är Ínuasts Härskare, och det är ofta till dessa som en paktmagiker binder sig.

Demonmagi är en av de farligare aspekterna för Ekayas magiker att använda. Det är i princip omöjligt att kontrollera utan att sluta en pakt med en demon, och även efter detta löper magikern en risk. Många magiker har avlidit efter att deras kroppar inte kan hantera kraften och mörkret som kommer från Ínuast. Speciellt starka paktmagiker kan återuppväckas av deras demonmästare efter dess död för att fortsätta följa dess härskares order. Dessa odöda kallas Zemachek.

Död

Aspekten Död uppstår enbart när en dödlig varelse dör och det är också enbart då som Malströmmen uppenbarar sig. Detta har lett till att de som vill studera antingen Dödsaspekten eller Malströmmen måste offra en levande varelse. Ofta har detta varit mindre djur som möss och råttor, men det har förekommit nekromantiker som, i jakten på mer kraft, har dödat större varelser och till och med folk. Skräckhistorier om dessa nekromantiker berättas i alla Ekayas länder. På grund av kopplingen till just död och dessa nekromantiker har Silverhäraden förbjudit användandet och forskning om Dödsaspekten.

Vandöda är en kategori av monster som står nära aspekten Död. Det är döda kroppar utan själar som väckts till liv igen med hjälp av magi.

Korruption

Korruption är förbjuden för att det kanske är den ‘värsta’ aspekten. Det finns teorier om att det inte är en egen aspekt, utan just andra aspekter som har korrumperats över tid eller efter en påverkan från magi. Det är svårt om inte omöjligt att använda korruptionsmagi utan att bli påverkad av den. Även Väven tar stryk när korruptionsmagi används, och det har förekommit flera dokumenterade fall där Skuggplatser uppstått efter att Korruption använts. Magiker upplever korruptionsaspekten som mycket obehaglig, och den beskrivs ibland som en stank.

Korruptionsmagi förändrar ett naturligt tillstånd till ett onaturligt. Ett exempel på detta är Grågripens Mutanter och förbannelser. Mundana kan, till viss utsträckning, använda korruptionsaspekten när de uttalar en förbannelse. Detta sker alltid omedvetet, och det finns mycket kvar att forska om på ämnet.

Älvkonst

Älvkonst är benämningen för älvfolks naturliga magi. Ekayas magiker kan använda den utan att bli paktmagiker, men det är mycket lättare om en är paktmagiker. Utan en pakt kan en magiker som använder älvkonst förlora förståndet, eller fastna i Mellanmården utan möjlighet att ta sig tillbaka till Ekaya. På grund av dessa faror och älvfolkets opålitlighet har Silverhäraden beslutat att klassa Älvkonst som en förbjuden aspekt.

Framförallt kopplas Älvkonst till illusioner, tid, och minnen. Älvfolk kan använda sinnesmagi på ett sätt som Ekayas magiker sällan kan - till exempel plantera falska minnen och idéer, och de kan bända tid, framförallt i Mellanmården där den är betydligt mer flexibel. Älvkonst är inte samma sak som teorin om aspekten Tid, men de två går hand i hand i Mellanmården.

Övriga aspekter

Liv

Det fanns en gång livsaspekt - liv, som försvann från Väven för länge sedan. Det sägs att med Livsaspekten kunde magiker hela skador, en konst som gått förlorad sedan dess och numera enbart ligger i händerna på Caeducet. Många magiker har under århundradena försökt lokalisera livsaspekten, och ett flertal har gått förlorade till Astralas när de begett sig ut på hopplösa upptäcktsresor.

Vissa blodsmagiker påstår att blodsaspekten är det närmsta vi har till Livsaspekten, men detta är inte en bevisad teori. Teorin baseras på att blodsmagi är den enda typen av magi som kan närma sig helande. En annan teori är att aspekten korruption uppstod när livsaspekten korrumperades under Den Sista Sångens Strid, och att den därför är omöjlig att få tillbaka till Ekaya.

Tid

Det finns magiker som hävdar att Tid är en egen aspekt, snarare än något utomstående som påverkar övriga aspekter. Det finns teorier om att tidsresande är möjligt, men detta är än så länge helt teoretiskt. Vissa magiker har använt sig av den mer flexibla tiden i Mellanmården för att studera sina teorier, men dessa löper en risk då Älvkonst är förbjuden.