Mutanter: Skillnad mellan sidversioner
Ingen redigeringssammanfattning |
Sayla (diskussion | bidrag) (Uppdatering av text + formatering.) |
||
(En mellanliggande sidversion av en annan användare visas inte) | |||
Rad 1: | Rad 1: | ||
Mutanter är [[Monsterjägare i Ekaya|monsterjägare]] med särskilda egenskaper som de fått efter att ha genomgått en [[Mutationen|mutation]]. Deras sinnen är förhöjda, de är starkare, snabbare och dödligare än vanliga monsterjägare, men de lever också med en Passagerare som tär på deras psyke. | |||
[[Grågripens Monsterjägarskola]] genomförde den första "lyckade" mutationen våren 519 och har sedan dess gjort sitt bästa för att hålla processen hemlig. | |||
==Bakgrund== | |||
Efter att [[Krakens Monsterjägarskola]] fallit i mitten av 490-talet kom en våg av gruppförföljelse och folkmord som drabbade monsterjägaryrket hårt. Många monsterjägare jagades och dräptes av såväl andra monsterjägare, som legosoldater och banditer som ville tjäna pengar. De överlevande drog sig tillbaka till sina skolor och tillhåll, och försökte desperat hitta en lösning för att klara sig. | |||
På [[Grågripens Monsterjägarskola]] hölls flertalet [[Grågripens Monsterjägarskola#Grådet|Gråd]] om saken, och efter ett tag föreslogs Mutationen. Detta fenomen - muterade monsterjägare med särskilda förmågor - hade varit eftersökt sedan länge, men aldrig ansetts värd riskerna att genomföra. Med Krakens fall och den efterföljande slakten i åtanke, beslutade sig skolan för att återuppta försöken. | |||
==Vägen till Mutationen== | |||
Den tidigare spridda forskningen dammades av och återupptogs. Metoder som tidigare ansetts för farliga sågs nu vara acceptabla att prova, och snabbt skapades det högar av lik efter de [[Folk#Alver|alver]], [[Folk#Människor|människor]] och [[Folk#Orcher|orcher]] som användes som försökspersoner. Att få tag i de sällsynta ingredienserna som krävdes var en utmaning i sig självt, och distraherade många av de kvarvarande jägarna från faktiskt monsterjagande. | |||
Skolans [[alkemi]]-experter ledde forskningen, med stöd av både [[magiker]] och [[Caeducet#Caedux|Caedux]] i olika faser. Efter många års idogt forskande kom våren 519 det stora genombrottet. Grågripen lyckades genomföra den första mutationen med faktiskt överlevande mutanter som resultat - tidigare försök hade resulterat i snudd på överlevande individer, men så instabila att de inte kunde fortsätta leva. | |||
[[ | Mutationsprocessen är fortfarande oerhört farligt, enbart 3 av 10 överlever mutationen, men anses överlag vara tillräckligt förfinad för att användas. Utvecklingen pågår löpande, i hopp om att göra processen ännu säkrare och stabilare. | ||
Att | |||
==Att göra en mutant== | |||
Innan en monsterjägare får mutera sig genomgår hen en rad tester för att bedöma fysisk och psykisk status. Även om åsikterna går isär kring huruvida det spelar någon roll eller ej, föredrar de flesta att göra så noggranna förberedelser som möjligt. | |||
När individen bedömts lämplig och tiden för [[mutationen]] är kommen, startas processen. En kombination av alkemiska brygder och injektioner tillsammans med magiska influenser, framförallt av aspekten [[Aspekterna#Korruption|Korruption]], utsätter den muterande individen för stora plågor. Den som muteras behöver hållas ner eller kedjas fast då smärtan är så intensiv att individen ofta försöker fly sitt öde. | |||
Huruvida mutationen lyckats eller ej går inte att avgöra förens hela processen är genomförd och den nymuterade individens kropp och själ fått möjlighet att bearbeta processen. Alla försök att i förväg påverka resultatet eller sia om utfallet, har visat sig fullständigt opålitliga. | |||
På grund av de dyra och sällsynta ingredienser som behövs samt riskerna det innebär, genomför Grågripens Monsterjägarskola mutationen väldigt sällan. | |||
==Att vara en mutant== | |||
Att genomgå mutationen innebär en permanent förändring av ens liv, med delvis okänt resultat. Ingen vet ännu vad det egentligen har för konsekvenser på lång sikt. Det påverkar ens fysik, psyke, mentalitet, personlighet och inställning till världen. Att bli mutant är farligt, jobbigt och inget någon bör göra lättvindigt. Aspekten [[Aspekterna#Korruption|Korruption]] del av processen leder också till att samtliga mutanter har en aura av Korruption som [[magiker]] kan känna av och ofta tycker är väldigt obehaglig. | |||
En mutant blir starkare, uthålligare, mer stryktålig och de är så gott som immuna mot sjukdomar. De är också mestadels opåverkade av vanliga gifter, vilket gör det möjligt för dem att dricka alkemiska brygder som enbart en mutant överlever. | En mutant blir starkare, uthålligare, mer stryktålig och de är så gott som immuna mot sjukdomar. De är också mestadels opåverkade av vanliga gifter, vilket gör det möjligt för dem att dricka alkemiska brygder som enbart en mutant överlever. | ||
När en jägare överlever mutationen | Mutanter söker sig ofta till varandra, och trivs generellt sett bättre i sällskap av andra mutanter. Samtidigt som det kan ha en lugnande effekt på respektive passagerare, påverkar de varandra när känslorna tar över och passageraren träder fram. | ||
===Passageraren=== | |||
När en jägare överlever mutationen får hen en permanent förändring i sitt sinne. Denna förändring kallas för Passageraren, och vad exakt det är har inte framkommit ännu. En känsla, ett andeväsen som besitter mutanten, ett sjätte sinne; teorierna är många och faktum kvarstår att kunskapen som krävs för att förstå ännu är långt borta. | |||
Passageraren är en del av mutationen och den uttrycker sig oftast som en negativt kopplad känsla eller koncept: exempelvis Vrede, Saknad eller Uppoffring. När Passageraren får mer kontroll så tar den känslan över och blir väldigt stark. Den alkemiska brygden Vita rosen är det enda hittills som fått passageraren att lugna ner sig på ett kontrollerat sätt. | |||
===Vita Rosen=== | |||
Vita rosen är en alkemisk brygd som hjälper mutanterna att kontrollera och dämpa sin passagerare. Utan preparatet så får passageraren mer kontroll, vilket förstärker känslan som den är baserad på. | |||
Passageraren kan dock bygga upp immunitet mot Vita Rosen, och det krävs därmed mer och mer för att hålla den i schack ju längre tid som gått. | |||
==Att döda en mutant== | |||
När en mutant dör har två olika scenarion observerats. I vissa fall dör mutanten direkt, som vilken vanlig individ från Ekaya som helst. I andra fall har mutanten behövt dödas två gånger. | |||
När det senare inträffar dör personen som vilken annan person som helst, om än med lite mera envishet. När detta sker, lossnar personens själ likt alla andras, och personen dör. Det som lämnas kvar är kroppen och Passageraren, som visat sig inte riktigt vilja släppa taget om sin vistelse i Ekaya. I de fall då hela mutanten dör direkt följer Passageraren med på en gång. | |||
Passageraren kan, om den blir kvar, fortsätta driva och bruka kroppen tills den ger upp, förstörs eller Passageraren helt enkelt slits loss. Beroende på Passagerarens tillstånd när personen dog, och vilken typ av Passagerare det är, kan den reagera olika. Ju starkare känsla Passageraren drivs av, desto fortare verkar kroppen slut. | |||
Detta kan, i teorin, givetvis motverkas genom att initialt döda personen på ett sätt som förhindrar Passageraren att ta kontrollen - halshuggning, bränna på bål eller motsvarande förstörelse av kroppen. Målet är att inte ge Passageraren en kontrollerbar kropp. Denna teori har dock inte kunnat vare sig bekräftas eller dementeras. Vad som påverkar om Passageraren bibehåller kontrollen eller ej är inte fastställt, men det finns teorier om att Passagerarens inflytande i dödsögonblicket påverkar. | |||
'''Dokumenterade sätt som använts för att döda mutanter “för andra gången”:''' | |||
* Magiskt rep för att binda dem fysiskt + stark dos Vita rosen för att pressa ner passageraren + sönderslagna kroppar | |||
* Mirakel för att lossa Passageraren från kroppen. | |||
===Avmutering=== | |||
Försök att göra mutationen ogjord har genomförts, men avmutering verkar vara till synes omöjligt. Det mest lyckade försöket av avmutering skruvade tillbaka passagerarens inflytande över mutanten, men mutationens alla effekter och konsekvenser kvarstod. | |||
Huruvida detta experiment kommer leda till värre konsekvenser i framtiden är ännu okänt. | |||
==Rykten och Teorier== | |||
* Det sägs att en mörk [[magiker]] var involverad i mutationen, vilket såklart leder till viskningar om resultatens säkerhet. | |||
* Det teoretiseras att en grundsten i mutationsritualen är en korrumperad version av en [[Livet som en Paladin#Att svära en paladon|Paladon]], vilket är den avgörande faktorn i att jägarens själ splittras och lockelsen av Passageraren. | |||
* Hittills har ingen [[magiker]] överlevt mutationen. Det finns flera teorier om varför, men [[alkemi]]sterna misstänker att värdkroppen inte kan hantera både [[Magi#Uppvaknandet|Uppvaknandets]] förmågor och mutationen. | |||
* Endast ett experiment där frivillig var [[Caeducet#Paladiner|Paladin]] har utförts. Resultatet misslyckades, och värdkroppen dog. Den rådande teorin är att bandet till gudarna påverkade utfallet, men bristen på försökspersoner gör det svårt att bevisa. | |||
* Ingen alv har överlevt mutationen. En populär tes är att alver är för veka för att bli mutanter. | |||
* Under sommaren 524 dök det upp tydliga bevis på att [[det Garonska Imperiet]] genomfört mutationen med överlevande mutanter som resultat. De verkade dock inte haft tillgång till komplett information om processen, och verkade inkapabla till att ta hand om och behandla mutanterna efteråt. | |||
[[Category: Monsterjägare]] | |||
[[Category: Alkemisidor]] |
Nuvarande version från 21 november 2024 kl. 20.19
Mutanter är monsterjägare med särskilda egenskaper som de fått efter att ha genomgått en mutation. Deras sinnen är förhöjda, de är starkare, snabbare och dödligare än vanliga monsterjägare, men de lever också med en Passagerare som tär på deras psyke.
Grågripens Monsterjägarskola genomförde den första "lyckade" mutationen våren 519 och har sedan dess gjort sitt bästa för att hålla processen hemlig.
Bakgrund
Efter att Krakens Monsterjägarskola fallit i mitten av 490-talet kom en våg av gruppförföljelse och folkmord som drabbade monsterjägaryrket hårt. Många monsterjägare jagades och dräptes av såväl andra monsterjägare, som legosoldater och banditer som ville tjäna pengar. De överlevande drog sig tillbaka till sina skolor och tillhåll, och försökte desperat hitta en lösning för att klara sig.
På Grågripens Monsterjägarskola hölls flertalet Gråd om saken, och efter ett tag föreslogs Mutationen. Detta fenomen - muterade monsterjägare med särskilda förmågor - hade varit eftersökt sedan länge, men aldrig ansetts värd riskerna att genomföra. Med Krakens fall och den efterföljande slakten i åtanke, beslutade sig skolan för att återuppta försöken.
Vägen till Mutationen
Den tidigare spridda forskningen dammades av och återupptogs. Metoder som tidigare ansetts för farliga sågs nu vara acceptabla att prova, och snabbt skapades det högar av lik efter de alver, människor och orcher som användes som försökspersoner. Att få tag i de sällsynta ingredienserna som krävdes var en utmaning i sig självt, och distraherade många av de kvarvarande jägarna från faktiskt monsterjagande.
Skolans alkemi-experter ledde forskningen, med stöd av både magiker och Caedux i olika faser. Efter många års idogt forskande kom våren 519 det stora genombrottet. Grågripen lyckades genomföra den första mutationen med faktiskt överlevande mutanter som resultat - tidigare försök hade resulterat i snudd på överlevande individer, men så instabila att de inte kunde fortsätta leva.
Mutationsprocessen är fortfarande oerhört farligt, enbart 3 av 10 överlever mutationen, men anses överlag vara tillräckligt förfinad för att användas. Utvecklingen pågår löpande, i hopp om att göra processen ännu säkrare och stabilare.
Att göra en mutant
Innan en monsterjägare får mutera sig genomgår hen en rad tester för att bedöma fysisk och psykisk status. Även om åsikterna går isär kring huruvida det spelar någon roll eller ej, föredrar de flesta att göra så noggranna förberedelser som möjligt.
När individen bedömts lämplig och tiden för mutationen är kommen, startas processen. En kombination av alkemiska brygder och injektioner tillsammans med magiska influenser, framförallt av aspekten Korruption, utsätter den muterande individen för stora plågor. Den som muteras behöver hållas ner eller kedjas fast då smärtan är så intensiv att individen ofta försöker fly sitt öde.
Huruvida mutationen lyckats eller ej går inte att avgöra förens hela processen är genomförd och den nymuterade individens kropp och själ fått möjlighet att bearbeta processen. Alla försök att i förväg påverka resultatet eller sia om utfallet, har visat sig fullständigt opålitliga.
På grund av de dyra och sällsynta ingredienser som behövs samt riskerna det innebär, genomför Grågripens Monsterjägarskola mutationen väldigt sällan.
Att vara en mutant
Att genomgå mutationen innebär en permanent förändring av ens liv, med delvis okänt resultat. Ingen vet ännu vad det egentligen har för konsekvenser på lång sikt. Det påverkar ens fysik, psyke, mentalitet, personlighet och inställning till världen. Att bli mutant är farligt, jobbigt och inget någon bör göra lättvindigt. Aspekten Korruption del av processen leder också till att samtliga mutanter har en aura av Korruption som magiker kan känna av och ofta tycker är väldigt obehaglig.
En mutant blir starkare, uthålligare, mer stryktålig och de är så gott som immuna mot sjukdomar. De är också mestadels opåverkade av vanliga gifter, vilket gör det möjligt för dem att dricka alkemiska brygder som enbart en mutant överlever.
Mutanter söker sig ofta till varandra, och trivs generellt sett bättre i sällskap av andra mutanter. Samtidigt som det kan ha en lugnande effekt på respektive passagerare, påverkar de varandra när känslorna tar över och passageraren träder fram.
Passageraren
När en jägare överlever mutationen får hen en permanent förändring i sitt sinne. Denna förändring kallas för Passageraren, och vad exakt det är har inte framkommit ännu. En känsla, ett andeväsen som besitter mutanten, ett sjätte sinne; teorierna är många och faktum kvarstår att kunskapen som krävs för att förstå ännu är långt borta.
Passageraren är en del av mutationen och den uttrycker sig oftast som en negativt kopplad känsla eller koncept: exempelvis Vrede, Saknad eller Uppoffring. När Passageraren får mer kontroll så tar den känslan över och blir väldigt stark. Den alkemiska brygden Vita rosen är det enda hittills som fått passageraren att lugna ner sig på ett kontrollerat sätt.
Vita Rosen
Vita rosen är en alkemisk brygd som hjälper mutanterna att kontrollera och dämpa sin passagerare. Utan preparatet så får passageraren mer kontroll, vilket förstärker känslan som den är baserad på.
Passageraren kan dock bygga upp immunitet mot Vita Rosen, och det krävs därmed mer och mer för att hålla den i schack ju längre tid som gått.
Att döda en mutant
När en mutant dör har två olika scenarion observerats. I vissa fall dör mutanten direkt, som vilken vanlig individ från Ekaya som helst. I andra fall har mutanten behövt dödas två gånger.
När det senare inträffar dör personen som vilken annan person som helst, om än med lite mera envishet. När detta sker, lossnar personens själ likt alla andras, och personen dör. Det som lämnas kvar är kroppen och Passageraren, som visat sig inte riktigt vilja släppa taget om sin vistelse i Ekaya. I de fall då hela mutanten dör direkt följer Passageraren med på en gång.
Passageraren kan, om den blir kvar, fortsätta driva och bruka kroppen tills den ger upp, förstörs eller Passageraren helt enkelt slits loss. Beroende på Passagerarens tillstånd när personen dog, och vilken typ av Passagerare det är, kan den reagera olika. Ju starkare känsla Passageraren drivs av, desto fortare verkar kroppen slut.
Detta kan, i teorin, givetvis motverkas genom att initialt döda personen på ett sätt som förhindrar Passageraren att ta kontrollen - halshuggning, bränna på bål eller motsvarande förstörelse av kroppen. Målet är att inte ge Passageraren en kontrollerbar kropp. Denna teori har dock inte kunnat vare sig bekräftas eller dementeras. Vad som påverkar om Passageraren bibehåller kontrollen eller ej är inte fastställt, men det finns teorier om att Passagerarens inflytande i dödsögonblicket påverkar.
Dokumenterade sätt som använts för att döda mutanter “för andra gången”:
- Magiskt rep för att binda dem fysiskt + stark dos Vita rosen för att pressa ner passageraren + sönderslagna kroppar
- Mirakel för att lossa Passageraren från kroppen.
Avmutering
Försök att göra mutationen ogjord har genomförts, men avmutering verkar vara till synes omöjligt. Det mest lyckade försöket av avmutering skruvade tillbaka passagerarens inflytande över mutanten, men mutationens alla effekter och konsekvenser kvarstod.
Huruvida detta experiment kommer leda till värre konsekvenser i framtiden är ännu okänt.
Rykten och Teorier
- Det sägs att en mörk magiker var involverad i mutationen, vilket såklart leder till viskningar om resultatens säkerhet.
- Det teoretiseras att en grundsten i mutationsritualen är en korrumperad version av en Paladon, vilket är den avgörande faktorn i att jägarens själ splittras och lockelsen av Passageraren.
- Hittills har ingen magiker överlevt mutationen. Det finns flera teorier om varför, men alkemisterna misstänker att värdkroppen inte kan hantera både Uppvaknandets förmågor och mutationen.
- Endast ett experiment där frivillig var Paladin har utförts. Resultatet misslyckades, och värdkroppen dog. Den rådande teorin är att bandet till gudarna påverkade utfallet, men bristen på försökspersoner gör det svårt att bevisa.
- Ingen alv har överlevt mutationen. En populär tes är att alver är för veka för att bli mutanter.
- Under sommaren 524 dök det upp tydliga bevis på att det Garonska Imperiet genomfört mutationen med överlevande mutanter som resultat. De verkade dock inte haft tillgång till komplett information om processen, och verkade inkapabla till att ta hand om och behandla mutanterna efteråt.