Vad du måste veta: Skillnad mellan sidversioner
Ingen redigeringssammanfattning |
Sayla (diskussion | bidrag) m (Uppdatering av Vildmarksinformation.) |
||
(17 mellanliggande sidversioner av 3 användare visas inte) | |||
Rad 11: | Rad 11: | ||
=Vad du MÅSTE veta= | =Vad du MÅSTE veta= | ||
* Världen som vi spelar i heter Ekaya. Det är också namnet på kontinenten som lajven utspelar sig på. | * Världen som vi spelar i heter Ekaya. Det är också namnet på kontinenten som lajven utspelar sig på. | ||
* Utöver Ekaya finns också andra världar/existensplan. På dessa plan bor gudar, demoner och älvor, bland annat. | * Utöver Ekaya finns också [[De olika planen|andra världar/existensplan]]. På dessa plan bor [[Egathín|gudar]], [[Ínuast|demoner]] och [[Mellanmården|älvor]], bland annat. | ||
* Det finns magi i världen och denna magi kan brukas av människor, alver och orcher. En individ föds med magisk förmåga, man kan inte lära sig att bli magiker. Däremot krävs det mycket träning för att behärska sin magiska förmåga. Den främsta utbildaren för magiker är organisationen Silverhäraden. | * Det finns [[magi]] i världen och denna [[magi]] kan brukas av [[Folk#Människor|människor]], [[Folk#Alver|alver]] och [[Folk#Orcher|orcher]]. En individ föds med magisk förmåga, man kan inte lära sig att bli magiker. Däremot krävs det mycket träning för att behärska sin magiska förmåga. Den främsta utbildaren för magiker är organisationen [[Silverhäraden]]. Ekaya har olika typer av magiker och det är viktigt vilken typ en har att göra med. Du hittar dessa kategorier [[Magiker|HÄR]]. En av de viktigaste distinktionerna är om magikern är licensierad eller inte. | ||
* Det finns tre folkslag i Ekaya som har motsvarande mänsklig intelligens: Människor, Alver och Orcher. Dessa tre folkslag kallas gemensamt för | * Det finns tre [[Folk|folkslag]] i Ekaya som har motsvarande mänsklig intelligens: Människor, Alver och Orcher. Dessa tre folkslag kallas gemensamt för “[[Folk]]”. | ||
* Människor och Orcher är jämställda, medan alver är förtryckta i olika utsträckning över i princip hela Ekaya. ALLA förtrycker alver, på något sätt. | * Människor och Orcher är jämställda, medan alver är förtryckta i olika utsträckning över i princip hela Ekaya. ALLA förtrycker alver, på något sätt. | ||
* Kontinenten är uppdelad i tre distinkta delar: De Västra Rikena, Garonska Imperiet, och Vildmarken. | * Kontinenten är uppdelad i tre distinkta delar: [[:category:Västra Rikena|De Västra Rikena]], [[det Garonska Imperiet]], och [[Vildmarken]]. | ||
* Det finns 5 gudar, och deras existens är bekräftad. Alla VET att gudarna existerar. | * Vildmarken är ohyggligt farlig. Beger du dig in kommer du inte tillbaka. | ||
** Om du dör i Vildmarken öppnas inte Malströmmen som den ska, vilket innebär att din själ är förlorad. | |||
* Det finns [[De Fem Gudarna|5 gudar]], och deras existens är bekräftad. Alla VET att gudarna existerar. | |||
* Det finns monster i världen, och deras existens är en aktiv, närvarande och påtaglig fara över hela Ekaya. | * Det finns monster i världen, och deras existens är en aktiv, närvarande och påtaglig fara över hela Ekaya. | ||
* Det vanligaste betalmedlet över hela Ekaya är Koppar-, Silver- och Guldmynt. Ett kopparmynt motsvarar ungefär 10 svenska kronor i värde. Löner varierar från 15 till 150 000 kopparmynt, per månad. Ett guldmynt är värt tio silvermynt och ett silvermynt är värt tio kopparmynt. | * Det vanligaste betalmedlet över hela Ekaya är [[Pengar & Valuta|Koppar-, Silver- och Guldmynt]]. Ett kopparmynt motsvarar ungefär 10 svenska kronor i värde. Löner varierar från 15 till 150 000 kopparmynt, per månad. Ett guldmynt är värt tio silvermynt och ett silvermynt är värt tio kopparmynt. | ||
* I Ekaya är alla kön och genus jämställda. Alla behandlas lika väl utifrån deras kön- och genustillhörighet. I Ekaya är det självklart att det finns fler än två genus. | * I Ekaya är alla kön och genus jämställda. Alla behandlas lika väl utifrån deras kön- och genustillhörighet. I Ekaya är det självklart att det finns fler än två genus. | ||
* I Ekaya är alla sexuella läggningar jämställda och accepterade. Inget förtryck, hat eller mobbing baserat på sexuell läggning existerar. | * I Ekaya är alla sexuella läggningar jämställda och accepterade. Inget förtryck, hat eller mobbing baserat på sexuell läggning existerar. | ||
* I Ekaya är alla former av romantiska och sexuella relationer lika accepterade. Det är inte konstigare att vara polyamorös, ha ett öppet förhållande, vara i en | * I Ekaya är alla former av romantiska och sexuella relationer lika accepterade. Det är inte konstigare att vara polyamorös, ha ett öppet förhållande, vara i en triad eller liknande än vad det är att ha ett monogamt förhållande. | ||
=Specifika roller/folk= | =Specifika roller/folk= | ||
Rad 27: | Rad 29: | ||
==Vad du MÅSTE veta som magiker== | ==Vad du MÅSTE veta som magiker== | ||
* [[Magiker]] kan känna av och bruka [[Magi#Väven|Väven]], kraften som flödar genom universum. Magiker kan även, genom Väven, känna av varandra. Vissa platser har en starkare eller svagare Väv. | |||
* Det går inte att lära sig bli magiker, utan det är något en föds till. Alla magiker går igenom ett [[Magi#Uppvaknandet|Uppvaknande]], ofta i tonåren. | |||
* Magi är något som en aktivt måste lära sig att kontrollera. En outbildad och okontrollerad magiker är en farlig magiker. | |||
* Det finns tre generella typer av magi: [[Magi#Direktmagi|direktmagi]], [[Magi#Ritualmagi|ritualmagi]], och [[Magi#Astralvandring_och_Portaler|astralvandring]]. Varje typ av magi har sina för- och nackdelar. Direktmagi är mer ostabil men ger en omedelbar effekt och ritualmagi tar längre tid och förberedelser men är starkare och stabilare. Astralvandring är magikers förmåga att vandra mellan [[De olika planen|planen]]. | |||
* Folk delar in magi i olika [[Aspekterna|aspekter]] som sorteras in i kategorierna [[Aspekterna#Primära|Primära]], [[Aspekterna#Kaotiska|Kaotiska]], och [[Aspekterna#Förbjudna|Förbjudna]]. Kategorierna har definierats av [[Silverhäraden]]. | |||
* [[Silverhäraden]] är en internationell magikerorganisation som har [[Silverhäraden#Silverhäradens_fyra_skolor|fyra skolor]] och är de som uträttar licenser. Silverhäraden är den främsta utbildaren av nya magiker, och de flesta nya magiker skickas till en av deras skolor efter sitt Uppvaknande. | |||
* Ekaya har olika typer av magiker och det är viktigt vilken typ en har att göra med. Du hittar dessa kategorier [[Magiker|HÄR]]. En av de viktigaste distinktionerna är om magikern är licensierad eller inte. | |||
* Det finns en mineral, [[Magi#cassium|Cassium]], som hämmar magi som är väldigt obehaglig för magiker. Mineralen är väldigt ovanlig. | |||
Vi rekommenderar att du läser [[:category:Magisidor|DESSA SIDOR]] som magiker. | |||
==Vad du MÅSTE veta som alkemist== | ==Vad du MÅSTE veta som alkemist== | ||
* [[Alkemi]] är läran om elementen som den magiska [[Magi#Väven|Väven]] består av. Genom att utföra experiment där olika [[Alkemi#De_alkemiska_kraftelementen|kraftelement]] blandas i en alkemisk process kan en person utan magiska förmågor nyttja Väven för att transformera ting och påverka naturen. | |||
* Alla kan bli alkemister med tillräcklig träning och dedikation. | |||
* Alkemi är uppdelat i två filosofiska skolor: [[Alkemi#De_alkemiska_skolorna|materialister och mystiker]]. Materialister framställer olika brygder, skapandet av guld, eller livselixir som ska bota alla sjukdomar och förlänga livet. För mystikerna så är alkemins syfte inte att transformera materiella ting, utan att förvandla sitt inre, andliga tillstånd, till en renare och ädlare form. | |||
* Den främsta alkemiutbildningen i Ekaya återfinns i [[Libra]]: [[Libra#Den_Gyllene_Bägaren|Den Gyllene Bägaren]]. Förutom denna finns även [[Telam#Den_Phimiska_Vetenskapsakademin|Den Phimiska Vetenskapsakademin]] i [[Telam]] och diverse alkemiska labb i [[Tekozad]]. Andra länder har diverse mindre skolor för alkemi. | |||
Vi rekommenderar att du läser [[:Category:Alkemisidor|DESSA SIDOR]] som alkemist. | |||
==Vad du MÅSTE veta som mutant== | ==Vad du MÅSTE veta som mutant== | ||
* Mutationen är permanent. En karaktär som blivit muterad kan inte bli o-muterad. | |||
* Varje mutant har en Passagerare. Passageraren är en del av mutationen och den uttrycker sig oftast som en negativt kopplad känsla eller koncept: exempelvis Vrede, Saknad eller Uppoffring. När Passageraren får mer kontroll så tar den känslan över och blir väldigt stark. | |||
* Den [[alkemi]]ska brygden ''[[Mutationen#Vita_Rosen|Vita rosen]]'' är det enda hittills som fått passageraren att lugna ner sig på ett kontrollerat sätt. | |||
* En mutant blir starkare, uthålligare, mer stryktålig och de är så gott som immuna mot sjukdomar. De är också mestadels opåverkade av vanliga gifter, vilket gör det möjligt för dem att dricka alkemiska brygder som enbart en mutant överlever. Detta innebär också att de behöver dricka mer och starkare alkohol för att bli påverkade. | |||
* Mutanter tros vara infertila. | |||
* Mutanter tros ha ett kortare livsspann. | |||
* Det är enbart [[Grågripens Monsterjägarskola]] som har lyckats genomföra mutationsritualen med levande utfall. | |||
Vi rekommenderar att du läser [[Mutanter|DENNA]], [[Mutationen|DENNA]] och [[Grågripens Monsterjägarskola|DENNA]] sida som mutant. | |||
==Vad du MÅSTE veta som paladin== | ==Vad du MÅSTE veta som paladin== | ||
* [[De Fem Gudarna|Gudarna]] existerar och har reell makt | |||
* En [[Caeducet#Paladiner|paladin]] är en person som svurit sin lojalitet till en av gudarna eller [[Inevecti]] i en [[Livet_som_en_Paladin#Att_svära_en_paladon|Paladon]]. | |||
* En [[Livet_som_en_Paladin#Att_svära_en_paladon|paladon]] är den ed som svärs för att bli en paladin, kan enbart göras till en gudom i taget. | |||
* Paladinen placerar som en del av paladonen en bit av sin själ i ett av sina vapen, vilket också ger dem möjlighet att utföra [[Mirakel]]. | |||
* Paladinen är förevigt bunden till sitt paladin-vapen och kan ta skada av ofrivillig separation. | |||
En paladin kan, men måste inte, vara ansluten till Caeducet | |||
Att läsa: [[:Category:Religion|Religionssidorna]] särskilt [[De_Fem_Gudarna|den här]], [[Caeducet|den här]], samt [[Livet som en Paladin|den här]]. | |||
==Vad du MÅSTE veta som caedux== | ==Vad du MÅSTE veta som caedux== | ||
* [[De Fem Gudarna|Gudarna]] existerar och har reell makt | |||
* En [[Caeducet#Caedux|caedux]] är en person som fått en anknytning till en eller flera av gudarna eller [[Inevecti]], samt svurits in i [[Caeducet]]. | |||
* Personer som har en anknytning men inte är anslutna till caeducet är ovanliga, och förekommer i utbredd skala enbart i [[Albeir]] ([[Albeir#Druider|druider]]) och [[Nexalia]] ([[Nexalia#Schamaner|schamaner]]). | |||
* Det finns olika roller som Caedux, där den högsta är [[Caeducet#Pontifex|Pontifexen]] i [[Comitium]], följt av [[Caeducet#Det_Caeducetska_Rådet|Ärkecaedux]], Landscaedux och Hovcaedux. | |||
* En Caedux i tjänst bär en [[Livet_som_en_Caedux#Caeduxsjalen|Caeduxsjal]] som en symbol för sitt yrke. | |||
* De flesta Caedux jobbar i ett tempel eller ett hov. Ett fåtal Caedux reser runt i världen mellan byar som ofta saknar egna tempel. | |||
Att läsa: [[:Category:Religion|Religionssidorna]] särskilt [[De_Fem_Gudarna|den här]], [[Caeducet|den här]], samt [[Livet som en Caedux|den här]]. | |||
==Vad du MÅSTE veta som alv== | ==Vad du MÅSTE veta som alv== | ||
* Som [[Folk#Alver|alv]] har du en mer hjälpsam och solidarisk syn på samhället gentemot dina mänskliga medspelare. Som alv vill man av naturen vara till hjälp för andra, att bidra till samhället är din plikt som alv. | |||
* Som alv har du alltid två namn. Ett alviskt och ett mänskligt. Ditt mänskliga namn reflekterar din ”funktion” eller sysselsättning. Det är inte ovanligt att du ärver ditt mänskliga namn från en släkting. | |||
* Som alv lever du längre än en människa. Ditt livsspann är ungefär det dubbla av en människa. Som alv börjar du åldras långsammare från det att du når 20 årsåldern. | |||
* Alver idag i Ekaya är andraklassens medborgare. Det betyder att du inte har samma rättigheter som människor. Du lever ofta i egna kvarter eller hus som är lite avsides från de människor du arbetar för. Du är inte nödvändigtvis slav, men du är inte nödvändigtvis livegen heller. | |||
* Som alv kan du inte hävda att du är vän med en människa, det innebär att ”höja” din egen status till en nivå som inte är rimlig för alver. Medan du i samma andetag ”drar” ned människan till din nivå. | |||
* Som alver vet du din plats i samhället. Du vet att människor och orcher är inte några man ska avguda, men som alv vet du att via människor och orcher kan ge dig möjlighet att höja och sänka både din ekonomiska och sociala status. | |||
[[Category:Meta]] |
Nuvarande version från 5 oktober 2024 kl. 23.02
Introduktion
Denna sida innehåller en lista på saker som du MÅSTE veta för att kunna existera i vår lajvvärld Ekaya. Denna lista är ett sätt att se till att vi alla lajvar i samma värld, med samma grundförutsättningar för hur världen fungerar.
Viktigt att poängtera är att det inte är allt du behöver veta för att kunna skapa en karaktär i Ekaya, utan detta är en lista på saker som alla spelare och karaktärer MÅSTE veta, oavsett vem eller vad de är.
Fiktionsgruppen rekommenderar varmt att alla arrangörer gör denna sida till obligatorisk läsning inför sina lajv.
Nedan följer en lista med allt som du MÅSTE veta, och längst ner finns länkar för vidare läsning.
Vad du MÅSTE veta
- Världen som vi spelar i heter Ekaya. Det är också namnet på kontinenten som lajven utspelar sig på.
- Utöver Ekaya finns också andra världar/existensplan. På dessa plan bor gudar, demoner och älvor, bland annat.
- Det finns magi i världen och denna magi kan brukas av människor, alver och orcher. En individ föds med magisk förmåga, man kan inte lära sig att bli magiker. Däremot krävs det mycket träning för att behärska sin magiska förmåga. Den främsta utbildaren för magiker är organisationen Silverhäraden. Ekaya har olika typer av magiker och det är viktigt vilken typ en har att göra med. Du hittar dessa kategorier HÄR. En av de viktigaste distinktionerna är om magikern är licensierad eller inte.
- Det finns tre folkslag i Ekaya som har motsvarande mänsklig intelligens: Människor, Alver och Orcher. Dessa tre folkslag kallas gemensamt för “Folk”.
- Människor och Orcher är jämställda, medan alver är förtryckta i olika utsträckning över i princip hela Ekaya. ALLA förtrycker alver, på något sätt.
- Kontinenten är uppdelad i tre distinkta delar: De Västra Rikena, det Garonska Imperiet, och Vildmarken.
- Vildmarken är ohyggligt farlig. Beger du dig in kommer du inte tillbaka.
- Om du dör i Vildmarken öppnas inte Malströmmen som den ska, vilket innebär att din själ är förlorad.
- Det finns 5 gudar, och deras existens är bekräftad. Alla VET att gudarna existerar.
- Det finns monster i världen, och deras existens är en aktiv, närvarande och påtaglig fara över hela Ekaya.
- Det vanligaste betalmedlet över hela Ekaya är Koppar-, Silver- och Guldmynt. Ett kopparmynt motsvarar ungefär 10 svenska kronor i värde. Löner varierar från 15 till 150 000 kopparmynt, per månad. Ett guldmynt är värt tio silvermynt och ett silvermynt är värt tio kopparmynt.
- I Ekaya är alla kön och genus jämställda. Alla behandlas lika väl utifrån deras kön- och genustillhörighet. I Ekaya är det självklart att det finns fler än två genus.
- I Ekaya är alla sexuella läggningar jämställda och accepterade. Inget förtryck, hat eller mobbing baserat på sexuell läggning existerar.
- I Ekaya är alla former av romantiska och sexuella relationer lika accepterade. Det är inte konstigare att vara polyamorös, ha ett öppet förhållande, vara i en triad eller liknande än vad det är att ha ett monogamt förhållande.
Specifika roller/folk
Vad du MÅSTE veta som magiker
- Magiker kan känna av och bruka Väven, kraften som flödar genom universum. Magiker kan även, genom Väven, känna av varandra. Vissa platser har en starkare eller svagare Väv.
- Det går inte att lära sig bli magiker, utan det är något en föds till. Alla magiker går igenom ett Uppvaknande, ofta i tonåren.
- Magi är något som en aktivt måste lära sig att kontrollera. En outbildad och okontrollerad magiker är en farlig magiker.
- Det finns tre generella typer av magi: direktmagi, ritualmagi, och astralvandring. Varje typ av magi har sina för- och nackdelar. Direktmagi är mer ostabil men ger en omedelbar effekt och ritualmagi tar längre tid och förberedelser men är starkare och stabilare. Astralvandring är magikers förmåga att vandra mellan planen.
- Folk delar in magi i olika aspekter som sorteras in i kategorierna Primära, Kaotiska, och Förbjudna. Kategorierna har definierats av Silverhäraden.
- Silverhäraden är en internationell magikerorganisation som har fyra skolor och är de som uträttar licenser. Silverhäraden är den främsta utbildaren av nya magiker, och de flesta nya magiker skickas till en av deras skolor efter sitt Uppvaknande.
- Ekaya har olika typer av magiker och det är viktigt vilken typ en har att göra med. Du hittar dessa kategorier HÄR. En av de viktigaste distinktionerna är om magikern är licensierad eller inte.
- Det finns en mineral, Cassium, som hämmar magi som är väldigt obehaglig för magiker. Mineralen är väldigt ovanlig.
Vi rekommenderar att du läser DESSA SIDOR som magiker.
Vad du MÅSTE veta som alkemist
- Alkemi är läran om elementen som den magiska Väven består av. Genom att utföra experiment där olika kraftelement blandas i en alkemisk process kan en person utan magiska förmågor nyttja Väven för att transformera ting och påverka naturen.
- Alla kan bli alkemister med tillräcklig träning och dedikation.
- Alkemi är uppdelat i två filosofiska skolor: materialister och mystiker. Materialister framställer olika brygder, skapandet av guld, eller livselixir som ska bota alla sjukdomar och förlänga livet. För mystikerna så är alkemins syfte inte att transformera materiella ting, utan att förvandla sitt inre, andliga tillstånd, till en renare och ädlare form.
- Den främsta alkemiutbildningen i Ekaya återfinns i Libra: Den Gyllene Bägaren. Förutom denna finns även Den Phimiska Vetenskapsakademin i Telam och diverse alkemiska labb i Tekozad. Andra länder har diverse mindre skolor för alkemi.
Vi rekommenderar att du läser DESSA SIDOR som alkemist.
Vad du MÅSTE veta som mutant
- Mutationen är permanent. En karaktär som blivit muterad kan inte bli o-muterad.
- Varje mutant har en Passagerare. Passageraren är en del av mutationen och den uttrycker sig oftast som en negativt kopplad känsla eller koncept: exempelvis Vrede, Saknad eller Uppoffring. När Passageraren får mer kontroll så tar den känslan över och blir väldigt stark.
- Den alkemiska brygden Vita rosen är det enda hittills som fått passageraren att lugna ner sig på ett kontrollerat sätt.
- En mutant blir starkare, uthålligare, mer stryktålig och de är så gott som immuna mot sjukdomar. De är också mestadels opåverkade av vanliga gifter, vilket gör det möjligt för dem att dricka alkemiska brygder som enbart en mutant överlever. Detta innebär också att de behöver dricka mer och starkare alkohol för att bli påverkade.
- Mutanter tros vara infertila.
- Mutanter tros ha ett kortare livsspann.
- Det är enbart Grågripens Monsterjägarskola som har lyckats genomföra mutationsritualen med levande utfall.
Vi rekommenderar att du läser DENNA, DENNA och DENNA sida som mutant.
Vad du MÅSTE veta som paladin
- Gudarna existerar och har reell makt
- En paladin är en person som svurit sin lojalitet till en av gudarna eller Inevecti i en Paladon.
- En paladon är den ed som svärs för att bli en paladin, kan enbart göras till en gudom i taget.
- Paladinen placerar som en del av paladonen en bit av sin själ i ett av sina vapen, vilket också ger dem möjlighet att utföra Mirakel.
- Paladinen är förevigt bunden till sitt paladin-vapen och kan ta skada av ofrivillig separation.
En paladin kan, men måste inte, vara ansluten till Caeducet
Att läsa: Religionssidorna särskilt den här, den här, samt den här.
Vad du MÅSTE veta som caedux
- Gudarna existerar och har reell makt
- En caedux är en person som fått en anknytning till en eller flera av gudarna eller Inevecti, samt svurits in i Caeducet.
- Personer som har en anknytning men inte är anslutna till caeducet är ovanliga, och förekommer i utbredd skala enbart i Albeir (druider) och Nexalia (schamaner).
- Det finns olika roller som Caedux, där den högsta är Pontifexen i Comitium, följt av Ärkecaedux, Landscaedux och Hovcaedux.
- En Caedux i tjänst bär en Caeduxsjal som en symbol för sitt yrke.
- De flesta Caedux jobbar i ett tempel eller ett hov. Ett fåtal Caedux reser runt i världen mellan byar som ofta saknar egna tempel.
Att läsa: Religionssidorna särskilt den här, den här, samt den här.
Vad du MÅSTE veta som alv
- Som alv har du en mer hjälpsam och solidarisk syn på samhället gentemot dina mänskliga medspelare. Som alv vill man av naturen vara till hjälp för andra, att bidra till samhället är din plikt som alv.
- Som alv har du alltid två namn. Ett alviskt och ett mänskligt. Ditt mänskliga namn reflekterar din ”funktion” eller sysselsättning. Det är inte ovanligt att du ärver ditt mänskliga namn från en släkting.
- Som alv lever du längre än en människa. Ditt livsspann är ungefär det dubbla av en människa. Som alv börjar du åldras långsammare från det att du når 20 årsåldern.
- Alver idag i Ekaya är andraklassens medborgare. Det betyder att du inte har samma rättigheter som människor. Du lever ofta i egna kvarter eller hus som är lite avsides från de människor du arbetar för. Du är inte nödvändigtvis slav, men du är inte nödvändigtvis livegen heller.
- Som alv kan du inte hävda att du är vän med en människa, det innebär att ”höja” din egen status till en nivå som inte är rimlig för alver. Medan du i samma andetag ”drar” ned människan till din nivå.
- Som alver vet du din plats i samhället. Du vet att människor och orcher är inte några man ska avguda, men som alv vet du att via människor och orcher kan ge dig möjlighet att höja och sänka både din ekonomiska och sociala status.